WYMAGANIA EDUKACYJNE Z PLASTYKI
DLA UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ W KRYPNIE
na rok szkolny 2012/2013
Cele edukacyjne kształcenia: wiedza i umiejętności
Zgodnie z założeniem podstawy programowej dla II etapu edukacyjnego wymagania ogólne sformułowano w postaci trzech celów kształcenia:
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji – percepcja sztuki.
II. Tworzenie wypowiedzi – ekspresja przez sztukę.
III. Analiza i interpretacja tekstów kultury – recepcja sztuki.
W zakresie tych celów sformułowano wymagania szczegółowe w postaci treści nauczania i umiejętności:
Szczegółowe treści nauczania w zakresie percepcji sztuki.
Uczeń:
1. Uczestniczy w kulturze lokalnej poprzez czynny udział w wydarzeniach
artystycznych w szkole i w życiu kulturalnym swojego środowiska lokalnego i regionu.
2. Zna zabytki i tradycję swojego regionu.
3. Zna placówki kultury w regionie, które działają na rzecz dzieci i młodzieży.
4. Korzysta z sieci Internet i innych nowoczesnych środków, poszukując informacji o sztuce, kulturze, zwiedzając wirtualne muzea i galerie.
5. Wykazuje znajomość podstawowych zasad prawa autorskiego dotyczącego ochrony własności intelektualnej.
Szczegółowe treści nauczania w zakresie ekspresji przez sztukę.
Uczeń:
1. Rozwija własny warsztat plastyczny, stosując poznawane techniki plastyczne.
2. Potrafi wymienić podstawowe środki wyrazu plastycznego, takie jak linia, barwa, kontrast, kompozycja, światło, przestrzeń, faktura, bryła, stosowane w dziełach plastycznych.
3. Podejmuje działalność twórczą, posłując się adekwatnymi do treści przekazu środkami wyrazu plastycznego.
4. Tworzy projekty form użytkowych, architektonicznych i rzeźbiarskich z uwzględnieniem ich funkcji i walorów estetycznych, stosując różne materiały, w tym także techniki multimedialne.
5. Wykorzystuje we własnej działalności twórczej cyfrową technologię informacji wizualnej.
6. Tworzy kompozycje w przestrzeni.
Szczegółowe treści nauczania w zakresie recepcji sztuki.
Uczeń:
1. Potrafi rozpoznać podstawowe środki wyrazu plastycznego, takie jak linia, barwa, światło, kompozycja, kontrast, przestrzeń, faktura, bryła, w dziełach sztuki.
2. Rozróżnia dziedziny sztuki: rysunek, malarstwo, rzeźba, architektura, grafika artystyczna, grafika użytkowa/komputerowa, sztuka ludowa, fotografia, film, przekazy medialne: telewizja, Internet.
3. Zna podstawowe techniki , materiały i narzędzia stosowane przez artystów poszczególnych dziedzin sztuki, w tym cyfrową technologię informacji wizualnej.
4. Potrafi wymienić najważniejsze tematy dzieł sztuki.
5. Odszukuje zależność między formą a wyrażaną treścią w dziele sztuki. 6. Opisuje dzieła sztuki, stosując podstawowe terminy plastyczne.
7. Dostrzega zależność między formą a funkcją w sztuce użytkowej.
8. Rozpoznaje najbardziej znaczące zabytki architektury, rzeźby i malarstwa sztuki europejskiej.
Cele edukacyjne wychowania:
– odczuwa potrzebę czynnego uczestnictwa w kulturze; – prezentuje postawę poszanowania tradycji i kultury własnego narodu; – wykazuje się twórczym myśleniem, kreatywnością, możliwościami twórczymi; – posiada umiejętności planowania i organizowania własnych działań;
– wykazuje się ciekawością poznawczą ,wytrwałością, poczuciem własnej wartości; – prezentuje postawę poszanowania dla innych kultur i tradycji; – wykazuje się umiejętnościami współpracy podczas działań zespołowych.
IV. TREŚCI NAUCZANIA
KLASA IV
W klasie czwartej będzie przede wszystkim rozwijana twórcza aktywność dzieci.
Stopniowo i naturalnie wprowadzane będzie podstawowe słownictwo plastyczne, dotyczące środków wyrazu plastycznego: kompozycji, linii, barwy, a także dziedzin sztuki. Materiał teoretyczny wprowadzany np. podczas omawiania, analizowania zarówno uczniowskich prac plastycznych, jak i oglądanych dzieł sztuki, tak aby prosty przekaz słowny był zawsze ilustrowany pokazem reprodukcji, slajdów, prac plastycznych czy interpretacją zjawisk otaczającej dzieci rzeczywistości wizualnej.
Podstawowe wiadomości dotyczące dziedzin sztuki i środków wyrazu plastycznego:
RYSUNEK. KRESKA:
– pojęcia: kreska, linia
– rodzaje kreski, które można uzyskać dzięki narzędziom rysunkowym: ołówki o różnej grubości grafitu, kredka, kreda, patyk, długopis, mazak, piórko, pędzel, węgiel
– funkcje kreski w rysunku:
-
kreska jako kontur
-
kreska jako tworzywo światłocienia
-
kreska jako tworzywo faktury
-
kreska dekoracyjna
– pojęcie rysunku jako dziedziny sztuki
– szkic jako projekt rysunkowy
– rysunek jako samodzielne dzieło sztuki
– techniki i narzędzia rysunkowe: ołówek, węgiel, piórko i tusz
– komputer jako narzędzie tworzenia prac plastycznych za pomocą programów graficznych: program graficzny wyposażony w narzędzia rysunkowe.
MALARSTWO. BARWA:
– barwy podstawowe
– barwy pochodne
– odcienie barw
– barwy neutralne: czarna i biała
– temperatura barw – barwy ciepłe i zimne
– gamy barwne
– kontrast barwny
– wpływ barw na odbiór dzieła sztuki – pojęcie malarstwa jako dziedziny sztuki, której istotą przekazu jest barwa
– techniki malarskie: akwarela, gwasz, malarstwo olejne, akryl – narzędzia malarza: sztaluga, paleta, pędzle, farby, papier, płótno, deska – inne techniki malarskie: fresk, mozaika, witraż
– komputer jako narzędzie tworzenia prac plastycznych za pomocą programów graficznych: program graficzny wyposażony w narzędzia malarskie i filtry.
RZEŹBA. BRYŁA: – pojęcie bryły jako formy posiadającej trzy wymiary – wysokość, szerokość i głębię
– komputer jako narzędzie tworzenia prac plastycznych za pomocą programów graficznych: narzędzia do tworzenia brył i układów w przestrzeni wirtualnej (3D).
– pojęcie rzeźby jako dzieła sztuki oglądanego w trzech wymiarach
– funkcje rzeźby: religijne, dekoracyjne, historyczne, społeczne, artystyczne
– rodzaje rzeźb: posąg, pomnik, forma przestrzenna
– materiały i narzędzia rzeźbiarskie: glina, kamień, drewno, blacha oraz dłuto, rylec, młotek
– pojęcie płaskorzeźby jako dzieła rzeźbiarskiego na płaszczyźnie – rodzaje płaskorzeźb: wypukłe i wgłębne – funkcje płaskorzeźby: dekoracyjna, jako element związany z architekturą.
KONTRAST. GRAFIKA:
– pojęcie kontrastu w sztukach plastycznych
– barwy kontrastowe – kontrast kształtów – grafika artystyczna jako dziedzina sztuki i jej istota: wykonanie matrycy, drukowanie i powielanie
– techniki graficzne: ryt wklęsły (miedzioryt), wypukły (linoryt, drzeworyt), płaski (litografia)
– grafika użytkowa i jej praktyczny charakter: wykonanie wizytówek, zaproszeń, plakatów, znaczków pocztowych, projektów opakowań, reklam, ilustracji.
– komputer jako narzędzie projektowania dzieł grafiki użytkowej.
KOMPOZYCJA. ARCHITEKTURA:
– pojęcie kompozycji jako sposobu rozmieszczenia elementów na płaszczyźnie: linie, plamy barwne, w przestrzeni: bryły, obiekty
– kompozycja rytmiczna
– kompozycja symetryczna – architektura jako dyscyplina plastyczna uwzględniająca projektowanie, a następnie wznoszenie budowli
– typy architektury ze względu na funkcje: mieszkalna, sakralna, użyteczności publicznej, obronna, przemysłowa
– materiały budowlane: kamień, cegła, metal, beton, szkło
– zasady tworzenia dzieł architektury: estetyka, funkcjonalność, planowanie przestrzeni – układy kompozycyjne stosowane w architekturze
– warsztat architekta: rysunek, program komputerowy
– dziedziny architektury: architektura wnętrz, krajobrazu
– komputer jako narzędzie tworzenia prac plastycznych za pomocą programów graficznych: narzędzia do projektowania układów architektonicznych w przestrzeni wirtualnej (3D).
ZNAK PLASTYCZNY: – znak plastyczny jako informacja, obraz pojęcia, – rodzaje znaków plastycznych: znaki informacyjne, ostrzegawcze, drogowe, – znaki jednoelementowe i wieloelementowe.
PLAKAT: – plakat jako kompozycja obrazu i słowa, – różne funkcje plakatu: informujący, reklamowy, społeczny.
ILUSTRACJA: – ilustracja jako obrazowa opowieść tekstu: bajki, opowiadania, wiersza, encyklopedii, podręcznika, – narzędzia ilustratora: ołówek, pędzel i komputerowy program graficzny.
SZTUKA LUDOWA:
Sztuka ludowa i artysta ludowy. Definicja i funkcja.
Wybrane dzieła, formy i motywy sztuki ludowej:
-
wzory dekoracyjne wysypywane piaskiem
-
malarstwo na szkle
-
rzeźba religijna
-
wycinanka
-
styl zakopiański
-
haft.
KLASA V
W klasie piątej uczniowie nadal rozwijają własną ekspresję twórczą.
Wprowadzone w klasie czwartej podstawowe słownictwo plastyczne będzie utrwalane i rozszerzane o kolejne zagadnienia dotyczące języka i świata sztuki. Dzięki podstawowej znajomości środków wyrazu plastycznego, ich funkcji i oddziaływania na widza, uczniowie już w znacznym stopniu w sposób świadomy winny poszukiwać własnego sposobu wyrazu artystycznego. Poprzez stopniowo zdobywane wiadomości i umiejętności będą kształtować ważną w życiu każdego człowieka zdolność dokonywania wartościowania estetycznego.
Wiadomości dotyczące dziedzin sztuki oraz środków wyrazu plastycznego:
DZIEDZINY SZTUKI:
– rysunek jako samodzielne dzieło na przestrzeni epok w sztuce,
– dzieło malarskie na przestrzeni epok w sztuce,
– rzeźba na przestrzeni epok w sztuce,
– architektura na przestrzeni epok w sztuce,
– artystyczne i użytkowe funkcje fotografii,
– sztuka użytkowa,
– teatr i film; scenografia.
KRESKA:
– funkcje i sposoby operowania kreską w rysunku,
– rysunek jako szkic geometryczny uwzględniający trzy wymiary,
– rysunek światłocieniowy.
FAKTURA:
– pojęcie faktury w naturze i w sztuce,
– funkcja faktury w dziele.
BARWA:
– dominanta i akcent kolorystyczny,
– barwy czyste i złamane,
– barwy dopełniające, – rodzaje plam barwnych w malarstwie.
KOMPOZYCJA:
– kompozycja otwarta i zamknięta,
– kompozycja statyczna i dynamiczna,
– kompozycja asymetryczna, układ diagonalny,
PRZESTRZEŃ:
– pojęcie perspektywy,
– perspektywa pasowa, kulisowa, zbieżna, barwna, malarska i powietrzna,
ŚWIATŁO:
– walor, plamy walorowe w obrębie danej barwy,
– światło i barwy,
– rola światła w dziele sztuki,
– naturalne i sztuczne źródła światła, – witraż i mozaika.
PRZEDMIOT:
– praktyczne i estetyczne funkcje sztuki użytkowej,
– sztuka codzienna – moda, wnętrza, przedmioty.
współczesne formy wyrazu artystycznego:
– happening,
– instalacja,
– video art.
NOWOCZESNE NARZĘDZIA GRAFICZNE:
– programy graficzne do projektowania na płaszczyźnie i w przestrzeni.
TEMATYKA DZIEŁ SZTUKI:
– portret i autoportret,
– martwa natura,
– pejzaż,
– scena historyczna i religijna
– scena rodzajowa.
SZTUKA LUDOWA:
Wybrane regiony sztuki ludowej i charakterystyczne dla nich dzieła, formy i motywy -
Łowicz, Kujawy, Kurpie, Kraków i Podhale, Podlasie, Śląsk.
KLASA VI
W klasie szóstej uczniowie już w sposób świadomy zaczynają poszukiwać własnego sposobu wyrazu artystycznego w twórczości, która w tym okresie charakteryzuje się usilnym dążeniem do realistycznych przedstawień. Nauczyciel będzie wspierać uczniów, którzy pragną osiągnąć techniczną doskonałość, niemniej niezwykle ważne jest wskazywanie atrakcyjności nie tylko realistycznych rozwiązań plastycznych.
Kształtowanie wypowiedzi ucznia na temat rzeczywistości wizualnej, która go otacza, w tym na temat dzieł sztuki, jest obok ekspresji twórczej najistotniejszym elementem realizacji programu nauczania plastyki w klasie szóstej.
Podstawowe wiadomości dotyczące najważniejszych epok, kierunków, zjawisk i dzieł sztuki oraz środków wyrazu plastycznego.
-
Wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury oraz ich funkcje i cechy charakterystyczne na tle epoki:
Sztuka starożytnej Grecji – style zdobienia w malarstwie wazowym, rzeźba i jej twórca: Dyskobol Myrona, architektura: Partenon.
Sztuka starożytnego Rzymu – architektura: Panteon, obiekty architektury i rzeźby wznoszone na cześć zwycięskich władców – łuki triumfalne, pomnik konny, pomnik cesarza Marka Aureliusza, rzeźba: portret realistyczny.
Sztuka romańska – religijny charakter sztuki romańskiej, rzeźba/płaskorzeźba: Drzwi Gnieźnieńskie, architektura: kolegiata w Tumie, sztuka zdobienia ksiąg: miniatura/iluminacja.
Sztuka gotycka – religijny charakter sztuki gotyckiej; architektura: katedra gotycka, rzeźba: portale, ołtarz Wita Stwosza, witraż.
Sztuka renesansu – architektura sakralna: Kaplica Zygmuntowska na Wawelu w Krakowie, rzeźba: Michał Anioł Dawid, malarstwo i jego osiągnięcia: perspektywa zbieżna i barwna, Leonardo da Vinci Ostatnia wieczerza.
Barok – architektura sakralna: kościół Il Gesu w Rzymie, malarstwo: dynamiczna kompozycja, światłocień, kolorystyka w obrazach P. P. Rubensa, rzeźba: ekspresja, dynamika, akcentowanie kontrastów, G. L. Bernini Ekstaza św. Teresy.
Klasycyzm – architektura inspirowana formą budowli antycznych: kościół św. Genowefy (Panteon) w Paryżu, rzeźba: klasyczne zasady kompozycji i idealizacja kształtów – A. Canova, malarstwo: polska sztuka klasycystyczna – weduty B. Bellotto, zwanego Canaletto.
Sztuka XIX wieku: Romantyzm – malarstwo: ruchy narodowowyzwoleńcze, wolność jednostki, dokumentowanie na obrazach wydarzeń współczesnych artystom: E. Delacroix Wolność wiodąca lud na barykady. Symbolizm – na przykładzie twórczości J. Malczewskiego, symbole i alegorie w sztuce. Architektura XIX w. – eklektyzm, Wieża Eiffla. Impresjonizm – geneza nazwy, wpływ światła na barwę, Claude Monet Impresja, wschód słońca. Postimpresjonizm – inspiracje i charakterystyka twórczości V. van Gogha, ekspresja, technika impasto, V. van Gogh Kruki nad polem zboża.
Sztuka XX wieku: Abstrakcjonizm – sztuka nieprzedstawiająca; W. Kandinsky Pierwsza akwarela abstrakcyjna. Kubizm – geneza nazwy kierunku, cechy charakterystyczne: geometryzacja kształtu, uproszczenie P. Picasso Panny z Avignon. Popular-art (pop-art) – podniesienie cywilizacyjnych osiągnięć ludzkości do rangi dzieł sztuki, A. Warhol Marylin Monroe.
Architektura XX wieku – funkcjonalne budowle o geometrycznych kształtach, zbudowane z wykorzystaniem nowoczesnej technologii i materiałów. Analiza dzieła architektonicznego. Rzeźba XX wieku – łączenie różnorodnych elementów i korzystanie z „przedmiotów gotowych”, rzeźba kinetyczna – instalacje z elementów wprawianych w ruch przez wiatr, rzeźba abstrakcyjna.
Muzeum realne i wirtualne
-
Środki wyrazu plastycznego:
– rodzaje perspektywy zbieżnej
– proporcje w rysunku postaci
– zasady projektowania pisma,
– wybrane elementy analizy dzieła sztuki: kolorystyka, kompozycja, przestrzeń, światło
- techniki i środki wyrazu plastycznego w malarstwie,
- techniki i środki wyrazu plastycznego w rysunku,
- liternictwo i środki wyrazu plastycznego w projektowaniu graficznym
V. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA
Po zakończeniu edukacji plastycznej w szkole podstawowej uczeń:
– odczuwa potrzebę czynnego uczestnictwa w kulturze; – prezentuje postawę poszanowania tradycji i kultury własnego narodu; – wykazuje się twórczym myśleniem, kreatywnością; – posiadł umiejętności planowania i organizowania własnych działań;
– wykazuje się ciekawością poznawczą, wytrwałością;
– prezentuje umiejętności dokonywania wartościowania estetycznego; – posiada umiejętności współpracy podczas działań zespołowych; – prezentuje postawę poszanowania dla innych kultur i tradycji; – posiada poczucie własnej wartości.
Po zakończeniu edukacji plastycznej w klasie IV uczeń wykazuje się wiedzą i umiejętnościami w zakresie:
RYSUNEK. KRESKA: – potrafi pokazać i wykonać różne rodzaje kreski, które można uzyskać dzięki narzędziom rysunkowym: ołówki o różnej grubości grafitu, kredka, kreda, patyk, długopis, mazak, piórko, pędzel, węgiel,
– rozróżnia techniki rysunkowe,
– określa funkcje kreski w rysunku,
– potrafi rysować, wykorzystując sposoby operowania kreską, konieczne do tworzenia różnych faktur,
– wyjaśnia funkcję konturu i wykonuje kontur wskazanego obiektu,
– potrafi określić i wykonać szkic rysunkowy,
– kwalifikuje rysunek jako samodzielne dzieło sztuki,
– rozróżnia rysunek linearny i światłocieniowy,
– interpretuje pojęcie rysunku jako dziedziny sztuki, gdzie istotą przekazu są linie i kreski – zna i wykorzystuje świadomie techniki i narzędzia rysunkowe: ołówek, węgiel, piórko i tusz, – wykonuje szkic jako projekt rysunkowy
– wykorzystuje komputer jako narzędzie tworzenia prac plastycznych za pomocą programu graficznego wyposażonego w narzędzia rysunkowe.
MALARSTWO. BARWA:
– definiuje pojęcie barwa,
– wymienia barwy podstawowe,
– tworzy barwy pochodne, łącząc ze sobą odpowiednie pary barw podstawowych,
– zna barwy neutralne: czarna i biała,
– wskazuje barwy ciepłe, barwy zimne,
– rozróżnia gamy barwne w dziełach plastycznych i potrafi je adekwatnie zastosować we własnej pracy,
– zna pary barw kontrastowych,
– wykonuje własne prace plastyczne, świadomie stosując wiedzę o barwach
– wyjaśnia pojęcie malarstwa jako dziedziny sztuki, gdzie istotą przekazu jest głównie barwa, – rozpoznaje dzieła malarskie wykonane w technikach: akwarela, gwasz, malarstwo olejne, akryl
– potrafi rozpoznać i stosować we własnym warsztacie pracy narzędzia malarza: sztalugę, paletę, pędzle, farby, papier, płótno, deskę, – wykonuje prace plastyczne w różnorodnych technikach malarskich.
– wykorzystuje komputer jako narzędzie tworzenia prac plastycznych za pomocą programu graficznego wyposażonego w narzędzia malarskie i filtry.
RZEŹBA. BRYŁA:
– definiuje pojęcie bryły jako formy posiadającej trzy wymiary – wysokość, szerokość i głębię.
– określa pojęcie rzeźby jako dzieła sztuki oglądanego w trzech wymiarach,
– potrafi wyjaśnić funkcje rzeźby m.in. religijne, dekoracyjne, historyczne,
– rozróżnia rodzaje rzeźb: posąg, pomnik, forma przestrzenna,
– wymienia materiały i narzędzia rzeźbiarskie: glina, kamień, drewno, blacha, dłuto,
– wykonuje kompozycje w przestrzeni: rzeźbę, formę przestrzenną.
– definiuje pojęcie płaskorzeźby jako dzieła rzeźbiarskiego na płaszczyźnie, – rozpoznaje rodzaje płaskorzeźb: wypukłe i wgłębne, – zna funkcje płaskorzeźby: dekoracyjna, jako element związany z architekturą, – projektuje i wykonuje płaskorzeźbę.
KONTRAST.
– potrafi wymienić pary barw kontrastowych, – wyszukuje w otoczeniu i potrafi zdefiniować kontrast kształtów,
– wykonuje prace plastyczne, świadomie stosując kontrasty barw lub form,
GRAFIKA:
– definiuje grafikę artystyczną jako dziedzinę sztuki i wie, na czym polega jej istota: wykonanie matrycy, drukowanie i powielanie, – rozróżnia techniki graficzne
– wyjaśnia praktyczny charakter grafiki użytkowej i wymienia jej wytwory: wizytówki, zaproszenia, plakaty, znaczki pocztowe, opakowania, reklamy, ilustracje itp., – wykonuje pracę graficzną, – używa komputera jako narzędzia tworzenia druków użytkowych.
KOMPOZYCJA. ARCHITEKTURA:
– definiuje pojęcie kompozycji jako sposobu rozmieszczenia elementów na płaszczyźnie: linie, plamy barwne, w przestrzeni: bryły, obiekty,
– rozpoznaje w dziełach sztuki i świadomie stosuje we własnych pracach plastycznych kompozycje rytmiczną i symetryczną.
– określa architekturę jako dziedzinę sztuki uwzględniającą projektowanie, a następnie wznoszenie budowli,
– potrafi rozpoznać typy architektury ze względu na funkcje: mieszkalna, sakralna, użyteczności publicznej, obronna, przemysłowa,
– wymienia materiały budowlane: kamień, cegła, metal, beton, szkło,
– zna zasady tworzenia dzieł architektury: estetyka, funkcjonalność, planowanie przestrzeni, – potrafi wskazać układy kompozycyjne stosowane w architekturze,
– wie, jakie techniki stosuje architekt i próbuje z nich korzystać, tworząc własne projekty: rysunek, program komputerowy.
ZNAK PLASTYCZNY: – definiuje znak plastyczny jako informację, obraz pojęcia, – rozróżnia rodzaje znaków plastycznych: znaki informacyjne, ostrzegawcze, drogowe, – rozpoznaje znaki jednoelementowe i wieloelementowe, – wykonuje własny projekt znaku plastycznego.
PLAKAT: – określa plakat jako kompozycję obrazu i słowa, – wyjaśnia różne funkcje plakatu: informujący, reklamowy, społeczny, – wykonuje projekt plakatu.
ILUSTRACJA: – opisuje ilustrację jako obrazową opowieść tekstu: bajki, opowiadania, wiersza, encyklopedii, podręcznika, – zna narzędzia ilustratora i korzysta z nich, tworząc własną ilustrację interpretującą wskazany tekst.
SZTUKA LUDOWA:
– potrafi wyjaśnić znaczenie pojęć: sztuka ludowa i artysta ludowy,
– zna wybrane dzieła, formy i motywy sztuki ludowej.
Przedmiotowy System Oceniania z Plastyki
dla Szkoły Podstawowej w Krypnie
Rok Szkolny2012/2013.
Przedmiotowy system oceniania został skonstruowany w oparciu o następujące dokumenty:
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2004 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzenia sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
-
Wewnątrzszkolny System Oceniania.
-
Podstawę programową z Plastyki.
-
Standardy wymagań egzaminacyjnych opublikowanych przez MEN.
-
Realizowany materiał programowy według programu nauczania
Ocenianie ma na celu:
-
Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie.
-
Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu własnego rozwoju.
-
Motywowanie ucznia do dalszej pracy. Dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
-
Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Ocenianie ucznia w procesie kształcenia wiąże się z szukaniem odpowiedzi na pytanie, w jakim stopniu w obrębie konkretnego zagadnienia programowego uczeń:
-
rozumie pojęcia z nim związane, potrafi podać dla nich przykłady, zna definicje, potrafi uczestniczyć w klasyfikowaniu i definiowaniu pojęć;
-
zna podstawowe zasady postępowania przy rozwiązywaniu standardowych problemów w dziedzinie sztuk plastycznych;
-
umie rozwiązywać problemy o wyższym stopniu trudności;
-
opanował materiał nauczania z danego semestru czy roku;
-
aktywnie uczestniczy w zajęciach;
-
uczestniczy w konkursach;
-
potrafi posługiwać się językiem sztuki, potrafi stosować wiedzę i umiejętności w praktyce.
Ogólne składniki stanowiące przedmiot oceny to:
-
Praca na lekcji (ćwiczenia praktyczne, wykonywane w trakcie trwania lekcji i analizowane przez nauczyciela pod kątem osiągania celów operacyjnych lekcji);
-
łączenia umiejętności praktycznych z wiedzą;
-
estetyka prac oraz poziom i kultura przekazywania wiadomości;
-
aktywność na lekcji;
-
kartkówki i odpowiedzi ustne;
-
planowa obserwacja postaw (przygotowanie stanowiska pracy, tempo pracy, jakość pracy, zaangażowanie, przestrzeganie zasad bezpiecznej
i higienicznej pracy, współpraca w grupie);
-
Inne osiągnięcia ucznia (konkursy plastyczne, praca twórcza wykraczająca poza zakres programowy).
Oceny są jawne dla uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów), na żądanie osób zainteresowanych nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę, a prace plastyczne i pisemne są udostępniane do wglądu. Ponadto, nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb ucznia, potwierdzonych orzeczeniami i badaniami z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Zasady ustalania oceny:
-
Prace plastyczne oceniane są według kryteriów osiągania celów, określanych przez nauczyciela każdorazowo, tuż przed podjęciem danego zagadnienia, tj. za wartości artystyczne (oryginalność), zgodność z powierzonym zadaniem, estetykę, samodzielność oraz stopień zaangażowania w wykonanie pracy.
-
Odpowiedzi ustne oceniane są w zależności od obszerności i poziomu prezentowanych wiadomości.
-
Przy wystawianiu oceny rocznej uwzględniana jest ocena za I semestr.
-
Sprawdziany i inne prace pisemne oceniane są zgodnie z WSO:
100% punktów – 96% punktów – celujący
95% punktów – 85% punktów – bardzo dobry
84% punktów – 75% punktów - dobry
74% punktów – 50% punktów - dostateczny
49% punktów – 30% punktów - dopuszczający
29% punktów – 0% punktów - niedostateczny
Kryteria oceniania prac pisemnych:
-
Czas pracy zależy od stopnia trudności i ilości zadań.
-
Przed każdą pracą pisemną uczniowie są informowani o zakresie materiału i stopniu trudności na tydzień przed pracą kontrolną.
-
Ocenianie ma charakter ciągły i rytmiczny.
Uczeń ma prawo do dwukrotnego w semestrze zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji. W celu uzyskania klasyfikacji z przedmiotu, uczeń powinien uzyskać przynajmniej trzy oceny cząstkowe w skali od 1-6 (dopuszczalne są również znaki + i -).
Odmawianie przez ucznia udziału w pracy podczas lekcji bez logicznego uzasadnienia skutkuje oceną niedostateczną.
Ogólne propozycje kryteriów oceniania
Ocena celująca – 6
Wykazywanie zainteresowania sztuką. Aktywny udział w lekcjach. Staranne wykonywanie ćwiczeń plastycznych i zaangażowanie w ich realizację. Oryginalne rozwiązania tematów ćwiczeń. Wykazywanie się ponadprogramową wiedzą z zakresu terminologii plastycznej, a także z historii sztuki. Biegłe posługiwanie się w swoich działaniach plastycznych technikami plastycznymi. Umiejętność analizy dzieła sztuki wraz z elementami własnej interpretacji. Wykonywanie zadań i ćwiczeń ponadprogramowych. Uczestnictwo w konkursach plastycznych o różnym zasięgu: szkolne, regionalne, ogólnopolskie, międzynarodowe. Umiejętność posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną w wyszukiwaniu wskazanych informacji oraz w twórczych działaniach plastycznych. Prezentowanie swojej twórczości w klasie, szkole, np. w formie wystaw, prezentacji, udział w konkursach.
Ocena bardzo dobra – 5
Staranne wykonywanie ćwiczeń plastycznych. Przyswojenie wiadomości objętych programem. Zaangażowany udział w lekcji. Umiejętność posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną w wyszukiwaniu wskazanych informacji oraz w twórczych działaniach plastycznych. Umiejętność analizy dzieła sztuki. Wykonywanie zadań dodatkowych po zachęceniu przez nauczyciela.
Ocena dobra – 4
Poprawne wykonywanie ćwiczeń plastycznych. Przyswojenie wiadomości objętych programem. Skupiony udział w lekcjach. Sprawne posługiwanie się technikami plastycznymi. Umiejętność posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną w wyszukiwaniu wskazanych informacji oraz w twórczych działaniach plastycznych. Podstawowa umiejętność analizy dzieła sztuki.
Ocena dostateczna – 3
Zgodne z tematem, ale mało staranne wykonywanie ćwiczeń plastycznych. Podstawowe opanowanie materiału objętego programem. Posługiwanie się technikami plastycznymi w zakresie podstawowym. Bierny udział w lekcji. Podstawowe działania w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnej.
Ocena dopuszczająca – 2
Zgodne z tematem, ale niestaranne wykonywanie ćwiczeń plastycznych. Posługiwanie się podstawowymi technikami plastycznymi. Częściowe opanowanie wiadomości objętych programem. Bierny udział w lekcji.
Ocena niedostateczna – 1
Niewykonywanie ćwiczeń plastycznych. Nieopanowanie wiadomości objętych programem.
Brak zaangażowania i woli poprawy ocen.
Nauczyciel: Maria Dąbrowska
WYMAGANIA EDUKACYJNE Z MUZYKI
DLA UCZNIÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ W KRYPNIE
na rok szkolny 2012/2013
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
Uczeń poznaje podstawowe pojęcia i terminy muzyczne, rozumie ich znaczenie i wykorzystuje
w wykonywaniu i słuchaniu muzyki, prowadzeniu rozmów o muzyce oraz poszukiwaniu
informacji o muzyce.
II. Tworzenie wypowiedzi.
Uczeń tworzy wypowiedzi – wykonuje utwory muzyczne i tańce, improwizuje i komponuje
proste struktury dźwiękowe i układy taneczno-ruchowe, przedstawia cechy i charakter
słuchanych i wykonywanych utworów słowami lub innymi środkami ekspresji.
III. Analiza i interpretacja tekstów kultury.
Uczeń interpretuje wykonywane utwory zgodnie z tekstem, charakterem i funkcją. Słucha
muzyki, rozpoznaje, rozróżnia i omawia jej cechy, przedstawia własny stosunek do
słuchanego i wykonywanego repertuaru.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
1. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
Uczeń:
1) stosuje podstawowe pojęcia muzyczne (melodia, akompaniament, rytm, dźwięk,
akord, gama, tempo);
2) wykorzystuje w śpiewie oraz w grze na instrumentach znajomość pojęć i terminów
muzycznych określających podstawowe elementy muzyki (melodię, rytm, harmonię,
agogikę, dynamikę, artykulację);
3) odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej (nazwy siedmiu dźwięków gamy
oraz ich położenie na pięciolinii, klucz wiolinowy, znaki grafi czne pięciu wartości rytmicznych
nut i pauz, podstawowe oznaczenia metryczne, agogiczne, dynamiczne
i artykulacyjne);
4) poprawnie używa nazw podstawowych instrumentów muzycznych, głosów ludzkich
(sopran, alt, tenor, bas) i zespołów wykonawczych (np. chór, orkiestra);
5) określa charakterystyczne cechy polskich tańców narodowych (poloneza, krakowiaka,
mazura, kujawiaka i oberka);
6) wymienia nazwy epok w dziejach muzyki i potrafi wskazać kompozytorów reprezentatywnych
dla baroku, klasycyzmu, romantyzmu i muzyki XX w.;
7) korzysta z multimedialnych źródeł muzyki i informacji o muzyce.
2. Tworzenie wypowiedzi.
Uczeń:
1) poprawnie śpiewa z pamięci polski hymn narodowy oraz hymn Unii Europejskiej;
2) śpiewa ze słuchu (powtarza wzór lub powtarza i wykonuje z pamięci) lub z wykorzystaniem
nut (w zespole, solo, a cappella, z towarzyszeniem instrumentu) piosenki
z repertuaru dziecięcego i popularnego, wybrane pieśni patriotyczne, kanony (minimum
10 różnorodnych utworów wokalnych w roku szkolnym);
3) śpiewa, dbając o higienę głosu (stosuje ćwiczenia oddechowe, dykcyjne i emisyjne);
4) gra na instrumentach ze słuchu i z wykorzystaniem nut (solo i w zespole) melodie,
schematy rytmiczne, proste utwory i akompaniamenty (uczeń gra na jednym lub kilku
instrumentach, do wyboru: dowolny instrument klasyczny lub elektroniczny, np.
flet prosty, instrument klawiszowy, dzwonki, instrumentarium perkusyjne Orfa);
5) odtwarza ruchem proste rytmy i schematy rytmiczne, wykonuje
kroki, figury i układy taneczne poloneza i krakowiaka, tańców ludowych (szczególnie
własnego regionu) oraz podstawowe kroki wybranych tańców towarzyskich;
6) tworzy proste struktury rytmiczne, sygnały dźwiękowe, swobodne akompaniamenty,
‘ilustracje dźwiękowe do scen sytuacyjnych, tekstów
literackich i obrazów (samodzielnie i pod kierunkiem nauczyciela);
7) tworzy improwizacje ruchowe do muzyki;
8) tworzy według ustalonych zasad improwizacje wokalne i instrumentalne (ćwiczenie
wykonuje samodzielnie i pod kierunkiem nauczyciela z wykorzystaniem instrumentów
wskazanych w pkt 4 lub wykonanych przez uczniów);
9) tworzy wypowiedzi o muzyce za pomocą środków pozamuzycznych – odzwierciedla
graficznie cechy muzyki i form muzycznych, rysuje, maluje i układa teksty do muzyki,
opisuje słowami cechy i charakter słuchanych utworów.
3. Analiza i interpretacja tekstów kultury.
Uczeń:
1) świadomie odbiera muzykę – słucha (słuchanie analityczne, ukierunkowane przez nauczyciela
na wybrane cechy utworu) wybranych dzieł literatury muzycznej (w całości
lub fragmentów) reprezentatywnych dla kolejnych epok (od średniowiecza do XX w.)
oraz dla muzyki jazzowej i rozrywkowej, słucha polskich pieśni patriotycznych oraz
utworów ludowych w postaci oryginalnej i stylizowanej;
2) rozpoznaje cechy i budowę utworu muzycznego – określa nastrój, tempo, dynamikę,
fakturę jednogłosową i wielogłosową, rozróżnia podstawowe formy muzyczne (A, AB,
ABA1, rondo, wariacje);
3) rozróżnia podstawowe głosy ludzkie (sopran, alt, tenor, bas), rodzaje zespołu wykonawczego
(soliści, orkiestra symfoniczna, różne typy chórów i zespołów), określa grupy
instrumentów (strunowe - smyczkowe, szarpane, uderzane; dęte drewniane i blaszane;
perkusyjne) i główne instrumenty z tych grup;
4) rozpoznaje charakterystyczne cechy polskich tańców narodowych (poloneza, krakowiaka,
mazura, kujawiaka i oberka);
5) charakteryzuje wybrane utwory muzyczne wysłuchane i omówione na zajęciach oraz
inne, określając cechy muzyki, które decydują o charakterze utworu;
6) porządkuje chronologicznie postacie kompozytorów – J.S.Bach, W.A.Mozart, L.van
Beethoven, F. Chopin, S. Moniuszko, W. Lutosławski;
7) interpretuje (gra i śpiewa) utwory zgodnie ze wskazówkami wykonawczymi umieszczonymi
w nutach oraz własnym odczuwaniem muzyki.
PROGRAM NAUCZANIA PRZEDMIOTU MUZYKA
W SZKOLE PODSTAWOWEJ
CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Program nauczania muzyki przeznaczony jest do realizacji w klasach IV–VI szkoły podstawowej.
W programie zawarte zostały treści nauczania realizujące wymagania nowej podstawy
programowej, przykładowe działania edukacyjne nauczyciela oraz przewidywane
osiągnięcia uczniów.
Treści nauczania obejmują wiadomości z zakresu zasad muzyki, podstawowych form
muzycznych, klasyfi kacji instrumentów, wybrane zagadnienia z zakresu historii muzyki,
folkloru ludowego, tańców narodowych i towarzyskich oraz uwzględniają różne formy aktywności
muzycznej uczniów, takie jak:
• śpiew,
• gra na instrumentach,
• taniec i ruch przy muzyce,
• słuchanie muzyki,
• twórczość muzyczno-ruchowa.
Ujęcie tabelaryczne treści nauczania nadaje przejrzystości konstrukcji programu
i w znacznym stopniu ułatwia nauczycielowi odszukanie interesujących zagadnień. Do
każdej formy aktywności zaproponowany został repertuar muzyczny, na który składają
się: pieśni i piosenki o różnym charakterze i urozmaiconej tematyce, utwory do grania, wykaz
utworów do słuchania reprezentatywnych kompozytorów polskich i światowych oraz
utworów literackich wykorzystywanych do wspomagania działań muzycznych, np. rytmizacji
tekstów, ćwiczeń dykcyjnych, tworzenia muzycznych ilustracji. W tabelach szarym kolorem
treści, działania i przewidywane osiągnięcia ucznia wykraczające ponad podstawę
programową.
W programie zamieszczony został również przykładowy rozkład tematów zajęć na każdy
rok nauczania.
Program nauczania muzyki w klasach IV-VI wyposaża ucznia w niezbędny zakres wiadomości i umiejętności, który potrzebny jest do jego ogólnego rozwoju oraz dalszego kształcenia na II etapie edukacji. Rozwija jego zdolności i zainteresowania, odkrywa przed nim świat muzycznej kultury polskiej i europejskiej oraz zachęca do czynnego uczestnictwa w życiu artystycznym szkoły i środowiska.
Program daje nauczycielowi możliwość dostosowania wymagań edukacyjnych do całego
zespołu klasowego, ale również zindywidualizowania procesu kształcenia przez dokonywanie wyboru zagadnień szczegółowych, procedur osiągania celów i stopnia trudności repertuaru muzycznego. Mając na uwadze pracę z uczniem zdolnym, w programie zostały wyróżnione treści, które wymagają od uczniów wykazania się własną inwencją twórczą lub poszerzają jego wiadomości w danym zakresie.
TEMATYKA ZAJĘĆ MUZYCZNYCH W KLASACH IV-VI
KLASA IV
1. Przywitajmy się piosenką Woła nas szkoła
2. Muzyczne kartki z podróży
3. Wartości rytmiczne nut i pauz
4. Muzycznie o jesieni
5. Tworzenie ilustracji muzycznej „Jesienny spacer”
6. O instrumentach perkusyjnych
7. Perkusja w zestawie
8. Czy muzyce potrzebny jest rytm?
9. Czar muzyki Mozarta
10. Polonez – taniec polski
11. Tańczymy poloneza
12. Polskie pieśni historyczne
13. Kilka dźwięków, a tyle melodii
14. Zimowe opowieści
15. Spotkanie przy choince, przy cichej kolędzie
16. Kolędy na fl et i dzwonki
17. Śpiewamy i gramy w kanonie
18. Muzyczny zwierzyniec
19. I przyszła do nas zima
20. Oberek, kujawiak, mazur
21. Tańczymy kujawiaka
22. Twórcy i wykonawcy muzyki
23. Dzień dobry panie Chopinie
24. Chopin – muzyczne inspiracje
25. Wiosenne melodie
26. Wiosenne obrzędy i zwyczaje ludowe
27. Muzyczne baśnie
28. Wolno – szybko, głośno – cicho
29. Zegarowa muzyka
30. Na krakowską nutę
31. Tańczymy krakowiaka
32. Dla młodych melomanów
33. Hej, lato, lato!
KLASA V
1. Jeszcze trochę letnich wspomnień
2. Muzyka na dobry początek
3. Melodie z krzyżykiem i bemolem
4. Jesienne wędrowanie
5. Muzyczne niespodzianki
6. Szkolne przyjaźnie
7. Instrumenty strunowe szarpane
8. Jesienne spotkania przy ognisku
9. Listopadowe tradycje
10. Deszczowa muzyka
11. Instrumenty smyczkowe
12. Wieczorna muzyka
13. Świąteczne melodie
14. Muzyczne rondo
15. Pod batutą dyrygenta
16. Klasowa orkiestra
17. Wielkie bale w karnawale
18. Uczymy się tańczyć sambę
19. Uderz w strunę, a rozlegnie się muzyka
20. Zimowa muzyka
21. Potęga muzyki Ludwiga van Beethovena
22. Raz durowo, raz molowo
23. Wiosna w muzyce
24. Pokochać operę
25. Triada harmoniczna
26. Zaproszenie do tańca
27. Tańczymy cza-czę
28. Stanisław Moniuszko
29. Nie taki straszny ten dwór
30. Na swojską nutę
31. Wakacje tuż, tuż
KLASA VI
1. Letnich wspomnień czar
2. O rytmie raz jeszcze
3. Z muzycznej przeszłości
4. Muzyczne impresje na temat jesieni
5. Muzyka z dedykacją
6. Renesansowe melodie i tańce
7. Historia wpisana w żołnierską piosenkę
8. Instrumenty dęte drewniane
9. Organy królem instrumentów
10. Mistrz Jan Sebastian Bach
11. Moja mała ojczyzna
12. Najpiękniejsza z kolęd
13. Na zimowe dni i świąteczne wieczory
14. Magia czarów
15. Tańce na różnych kontynentach
16. Tańczymy walca
17. Muzyczne batalie
18. Wariacje muzyczne
19. Muzyka dla dam
20. Jest w orkiestrze dętej jakaś siła
21. Kolorowy zawrót głowy
22. Smyczkowe ploteczki
23. Nieco więcej o fakturze w muzyce
24. Wielkie uwertury
25. Morskie opowieści
26. Nowatorskie trendy w muzyce polskiej
27. Okresowa budowa melodii
28. W rytmie rocka
29. Muzyka rozrywkowa
30. Muzyczne studio nagrań
31. Wakacyjna lista przebojów
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Z MUZYKI
dla Szkoły Podstawowej w Krypnie
ROK SZKOLNY 2012/2013
-
Specyfika oceniania z przedmiotu muzyka
Ocena wiedzy i umiejętności uczniów z przedmiotu muzyka nie jest dla nauczyciela sprawą szablonową. Nauczyciel dokonując oceny osiągnięć uczniów, bierze przede wszystkim:
-
poziom uzdolnień i predyspozycji muzycznych ucznia,
-
indywidualny wkład pracy ucznia potrzebny do realizacji określonych działań muzycznych,
-
postawę i zaangażowanie ucznia wobec stawianych mu zadań,
-
uzyskany poziom wiedzy i umiejętności w zakresie różnych form aktywności muzycznej i wiadomości z teorii,
-
postawę ucznia wobec dóbr kultury i wytworów sztuki,
-
podejmowanie przez ucznia dodatkowych zadań, włączanie się w życie artystyczne szkoły i środowiska,
-
rozwijanie własnych umiejętności i zainteresowań muzycznych.
-
Założenia ogólne przedmiotowego systemu oceniania
Ocenianie pełni funkcję :
-
diagnostyczną (monitorowanie postępów ucznia i określanie jego potrzeb indywidualnych)
-
klasyfikacyjną (różnicuje i uporządkowuje uczniów zgodnie z pewną skalą i za pomocą umownego znaku).
Ponadto ocenianie ma na celu:
-
poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w nauce,
-
pomóc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
-
motywowanie ucznia do dalszej pracy
-
dostarczanie nauczycielom, rodzicom (opiekunom) informacji o postępach, trudnościach, uzdolnieniach ucznia,
-
umożliwienie nauczycielowi doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej,
-
uświadamiać uczniom braki w zakresie wiedzy oraz wdrażanie do samokontroli.
-
Obszary aktywności uczniów podlegające ocenie
-
Wiedza (rozumienie wiadomości teoretycznych zdobytych podczas lekcji oraz nauki własnej)
-
Umiejętności (wykorzystywanie wiedzy teoretycznej w praktyce, prawidłowa interpretacja i samodzielne rozwiązywanie problemów związanych z przedmiotem, poprawne korzystanie z pomocy dydaktycznych, umiejętność pracy w grupie, umiejętność śpiewu i interpretacji piosenek przewidzianych w programie nauczania)
-
Postawy (samodzielność i aktywność podczas lekcji, kreatywne podejście do zadań i problemów, prowadzenie zeszytu przedmiotowego oraz ćwiczeń, odrabianie zadań domowych, artystyczna działalność pozalekcyjna)
-
Kryteria oceny poszczególnych form aktywności:
-
Aktywność ucznia na lekcji nagradzana jest plusem ( za każde 5 plusów ocena bardzo dobra )
-
Aktywność ucznia poza lekcjami nagradzana jest celującymi ocenami cząstkowymi za:
- udział w konkursach na różnych etapach,
- prezentowanie umiejętności na forum publicznym w szkole i poza nią,
- za aktywny udział w szkolnych kołach zainteresowań o charakterze muzycznym,
- reprezentowanie szkoły w przedsięwzięciach o charakterze artystycznym.
-
Śpiew (poprawność intonacyjna i rytmiczna, poprawność dykcji i artykulacji, interpretacji wokalnej, ogólnego wyrazu artystycznego, stopnia opanowania tekstu(nauka tekstu na pamięć w przeciągu dwóch tygodni od momentu poznania utworu),
-
Odpowiedź ustna (zawartość merytoryczna wypowiedzi, stosowanie języka sztuki, umiejętność formułowania myśli i uzasadniania poglądów)
-
Sprawdziany: celujący 96 - 100%, bardzo dobry 85 - 95%, dobry 75 - 84%, dostateczny50 – 74%, dopuszczający 30 – 49%, niedostateczny 0 – 29%.
-
Zeszyt przedmiotowy (kompletny, systematycznie prowadzony, czytelny i estetyczny z kompletem zadań domowych).
Uczeń ma prawo do dwukrotnego w semestrze zgłoszenia nieprzygotowania bez podawania przyczyn. Odmawianie przez ucznia pracy na lekcji bez logicznego uzasadnienia skutkuje oceną niedostateczną.
KRYTERIA OCENY Z PRZEDMIOTU MUZYKA
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo
dobrą, a także:
– szczególnie interesuje się muzyką, posiada rozszerzone wiadomości z zakresu wiedzy
o muzyce oraz umiejętności z zakresu tworzenia i ekspresji muzycznej,
– ma wzorowo zorganizowany warsztat pracy,
– jest wyróżniająco aktywny na lekcjach,
– samodzielnie i twórczo rozwija indywidualne uzdolnienia artystyczne i zainteresowania
muzyczne na zajęciach pozalekcyjnych, np. w zespole wokalnym, zespole instrumentalnym,
zespole tanecznym,
– sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami w praktycznych i teoretycznych
zadaniach muzycznych,
– proponuje rozwiązania oryginalne i wykraczające poza materiał programowy,
– prezentuje swoje umiejętności muzyczne w szkolnych i środowiskowych uroczystościach,
akademiach, imprezach artystycznych,
– reprezentuje szkołę w konkursach muzycznych,
– uczestniczy w życiu kulturalnym poprzez udział w koncertach i spektaklach muzycznych.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który opanował na wysokim poziomie zakres
wiedzy i umiejętności określony programem nauczania muzyki, a ponadto:
– posługuje się w szerokim zakresie zdobytymi wiadomościami w praktycznych i teoretycznych
zadaniach muzycznych,
– pewnie realizuje pomysły muzyczne rozwijając własne uzdolnienia i zainteresowania
muzyczne,
– ma bardzo dobrze zorganizowany warsztat pracy,
– wykazuje dużą aktywność na lekcji,
– starannie wykonuje zadania i ćwiczenia praktyczne,
– bardzo dobrze wywiązuje się z powierzonych zadań,
– potrafi bronić swojego poglądu,
– prezentuje twórczą postawę,
– jest zawsze przygotowany do zajęć.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który opanował zakres wiedzy w stopniu dobrym,
a także:
– potrafi wykorzystać zdobyte wiadomości i umiejętności w ćwiczeniach i zadaniach
muzycznych,
– stara się wywiązywać ze swoich obowiązków,
– ma dobrze zorganizowany warsztat pracy,
– samodzielnie rozwiązuje typowe zadania praktyczne i teoretyczne,
– zazwyczaj pracuje systematycznie i efektywnie (indywidualnie i w zespole),
– poprawnie formułuje wnioski,
– dobrze wywiązuje się z powierzonych zadań,
– bierze czynny udział w zajęciach lekcyjnych.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który częściowo opanował zakres wiedzy i umiejętności
określony programem nauczania muzyki oraz:
– najczęściej uzyskuje dostateczne oceny cząstkowe,
– wykonuje typowe ćwiczenia i zadania muzyczne o średnim stopniu trudności, często
z pomocą nauczyciela,
– nie zawsze pracuje systematycznie,
– rzadko uczestniczy w dyskusjach i pracach zespołowo-grupowych,
– przejawia niezdecydowanie i powściągliwość w działaniach muzycznych,
– ma słabo zorganizowany warsztat pracy.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który na poziomie elementarnym opanował
zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania muzyki, a także:
– z pomocą nauczyciela realizuje ćwiczenia i zadania muzyczne o łatwym stopniu trudności,
– nie potrafi samodzielnie wykonać działań w poszczególnych formach aktywności,
– nie pracuje systematycznie,
– niestarannie wykonuje ćwiczenia,
– niechętnie podejmuje działania muzyczne,
– prezentuje bierną postawę podczas zajęć,
– z trudnością organizuje swój warsztat pracy,
– nie wywiązuje się z obowiązków i powierzonych zadań.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował minimum wiadomości
określonych programem nauczania oraz:
– nie przejawia zainteresowania przedmiotem oraz żadną aktywnością muzyczną,
– wykazuje lekceważący stosunek do przedmiotu,
– nie opanował żadnych umiejętności muzycznych,
– jest nieprzygotowany do lekcji,
– nie prowadzi zeszytu przedmiotowego, nie uzupełnia ćwiczeń,
– nie wykazuje żadnej chęci poprawy oceny,
– ocena ta nie wynika z możliwości czy z braku uzdolnień ucznia, lecz z całkowitej niechęci do przedmiotu oraz pracy na lekcjach muzyki.
Nauczyciel
Maria Dąbrowska
WYMAGANIA EDUKACYJNE
Z ZAJĘĆ ARTYSTYCZNYCH (MUYCZNYCH)
oraz PSO
DOKUMENTY PRAWNE STANOWIĄCE PODSTAWĘ PSO
Przedmiotowy system oceniania opracowany został po przeprowadzonej analizie i uwzględnieniu następujących dokumentów:
-
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17, z późn. zm.).
-
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458, z późn. zm.).
-
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.).
-
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 sierpnia 2001 r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów (Dz. U. Nr 92, poz. 1020, z późn. zm.).
-
Statutu Szkoły.
-
Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.
PLAN ZAJĘĆ ARTYSTYCZNYCH Z MUZYKI
DLA KLAS TRZECICH GIMNAZJUM.
Rok szkolny 2012/2013
W planie zajęć artystycznych przewidziana jest realizacja kilkunastu zagadnień artystycznych, zgodnych z zasadami prowadzenia zajęć artystycznych proponowanych przez MEN.
Celem zajęć artystycznych jest wdrożenie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze.
Lp.
|
Temat
|
Liczba
godzin
|
I
|
PIEŚNI PATRIOTYCZNE I NIEPODLEGŁOŚCIOWE
.
Praca w grupach.
-
Wybór repertuaru, podział na głosy, podział na grupy.
(1 godz.)
-
Nauka i doskonalenie śpiewu chóralnego w repertuarze pieśni patriotycznych i niepodległościowych: Rota, Mazurek Dąbrowskiego, Pierwsza Kadrowa, Piechota, Maszerują strzelcy, Idzie żołnierz i in.
(4godz.)
|
5
|
II
|
MUZYKA JESIENIĄ
Forma pracy: indywidualna i w grupach
-
Jesień źródłem inspiracji w muzyce: Antonio Vivaldi – koncert skrzypcowy ,,Jesień” z cyklu czterech pór roku. Piosenka poetycka na temat jesieni w wykonaniu Magdy Umer ,,Koncert jesienny, Marka Grechuty,, Jesień, jesień”, Jesienne róże” z rep. Mieczysława Fogga, oraz W żółtych płomieniach liści, Jesienny pan, Kasztany, Barwy jesieni. – słuchamy muzyki(1 godz.)
-
Nauka piosenek o tematyce jesiennej. Do wyboru następujące utwory: ,,Remedium”, ,,Bieszczady”, ,,Pocztówka z Beskidu”
(3 godz.)
|
3
|
III
|
Spektakl :PIOSENKI DLA DZIECI
w interpretacji gimnazjalistów -
- połączenie słowa z choreografią i scenografią
Forma pracy: praca w grupach.
-
Dobór odpowiedniego repertuaru do możliwości wykonawczych gimnazjalistów oraz możliwości percepcyjnych dzieci przedszkolnych. Wybór lidera (reżysera) i przydział czynności. (1godz.)
-
Próby do spektaklu pod okiem nauczyciela(1 godz.)
-
Prezentacja przedstawienia z udziałem widowni złożonej z przedszkolaków. (1 godz.)
|
3
|
IV
|
TRADYCJE ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA
w kolędach i pastorałkach
praca w grupach lub indywidualna: (2godz.)
|
2
|
V
|
W RYTMIE ,,CZA CZY”, RUMBY, SAMBY -
- tańce w rytmie karnawału
Praca indywidualna i w parach
-
Omówienie i prezentacja tańców latynoamerykańskich (samba, cha-cha, rumba, pasodoble, jive (1 godz).
-
Nauka podstawowych kroków i figur tanecznych rumby
i czaczy. (3 godz.)
-
Prezentacja umiejętności. (1 godz.)
|
5
|
VI
|
MUZYKOWANIE:
praca w grupach lub indywidualna:
,,MUZYKA ZAMIAST GWIAZD”
-piosenka Ryszarda Pomorskiego
do słów Ludwika Jerzego Kerna
PIOSENKA O UCZUCIACH:
,,Nie zakocham się w tobie” J. Koczanowskiej
i A.Wolskiego.
|
2
|
VII
|
WALC WIEDEŃSKI
- taniec wirowy
1. Układ partnerów w tańcu. Nauka kroku podstawowego
(1 godz.)
2. . Tworzenie układu tanecznego w parach (2 godz.)
3. Doskonalenie układu tanecznego. Prezentacja.
(1 godz.)
|
4
|
VIII
|
PANTOMIMA
Forma pracy: praca w grupach
-
Omówienie zagadnienia pantomima oraz określenie wymagań wynikających z realizacji zadania. Wyszukanie i dobór repertuaru muzycznego do ilustracji tanecznej.
(1 godz.)
-
Opracowanie i doskonalenie układów choreograficznych (1 godz.)
-
Prezentacja tańca pantomimicznego w przygotowanych grupach. (1 godz.)
|
3
|
IX
|
POLSKIE TAŃCE NARODOWE I TAŃCE INNYCH NARODÓW EUROPEJSKICH
Forma pracy: prezentacja - praca w grupach
-
Poznanie kultur ludowych i tańców narodowych
w poszczególnych krajach Europy. (1 godz.)
-
Taniec ,,Sirtaki” jako przykład tańca narodowego – kroki taneczne i figury(2 godz.).
-
Prezentacja (1 godz.).
|
4
|
X
|
PIOSENKI TURYSTYCZNE:
Praca w grupach.
Nauka piosenek ,,Niech tylko ogień gra” , ,,Zapłakany świat” z muzyką Ryszarda Pomorskiego, ,,Nuta z Ponidzia”,
,,Babka w klapkach”i in.
|
2
|
XI
|
Konkursy muzyczne , koncerty
|
3
|
|
RAZEM
|
36
|
|
|
|
PSO z zajęć artystycznych.
Bieżącej ocenie podlega
- przygotowanie do lekcji,
- aktywne uczestnictwo ucznia w zajęciach,
- uczestnictwo i zaangażowanie w projekcie muzycznym (indywidualne i grupowe występy na terenie szkoły),
- umiejętność współpracy w grupie,
- uczestnictwo w konkursach
- stosunek ucznia do przedmiotu.
Oceny wystawiane w trakcie roku szkolnego dotyczą następujących form pracy ucznia:
-praktyczne ćwiczenia muzyczne
-motywacja do twórczej pracy,
-udział w konkursach wokalnych i tanecznych,
-rozwijanie zainteresowań i zdolności muzycznych,
-aktywne uczestnictwo w życiu muzycznym szkoły,
- śpiewanie piosenek,
- samodzielna praca dodatkowa (np. referat, prezentacja).
- aktywność, zainteresowanie, zaangażowanie w proces nauki ( samodzielne przygotowanie materiałów do lekcji).
- praca w grupach.
II. Szczegółowe kryteria ocen
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- opanował zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych na ocenę bardzo dobrą,
- wykazał się wiedzą i umiejętnościami, które wykraczają poza program nauczania,
- poszukiwał twórczych i nietypowych środków wyrazu muzycznego,
- brał udział w konkursach muzycznych (zarówno wokalnych jak i tanecznych) na terenie gminy, powiatu,
- aktywnie uczestniczył w życiu muzycznym szkoły,
- z zaangażowaniem uczestniczył w projekcie muzycznym,
- systematycznie uczęszczał na pozalekcyjne zajęcia muzyczne.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował zawarte w treściach nauczania umiejętności podstawowe,
- wykazywał zaangażowanie oraz twórczą postawę,
- aktywnie pracował indywidualnie i zespołowo,
- z zaangażowaniem uczestniczył w projekcie muzycznym,
- prawidłowo posługiwał się zdobytą wiedzą i nabytymi umiejętnościami,
- często angażował się w występy na terenie szkoły,
- bardzo dobrze wywiązywał się z powierzonych mu zadań.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował podstawowe umiejętności zawarte w programie nauczania,
- systematycznie pracował zespołowo i dobrze wywiązywał się z powierzonych mu zadań,
- brał udział w projekcie muzycznym,
- angażował się w występy na terenie szkoły
- pracował systematycznie.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował wszystkich podstawowych wiadomości zawartych w programie nauczania,
- pracował w miarę systematycznie,
- sporadycznie angażował się w występy na terenie szkoły,
- z niewielkim zaangażowaniem brał udział w projekcie muzycznym,
- poprawnie wywiązywał się z powierzonych mu zadań.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- opanował zakres wiedzy i umiejętności w stopniu nikłym,
- wykazywał się małym zainteresowaniem na zajęciach,
- wykonywał najprostsze ćwiczenia z pomocą nauczyciela,
- działania artystyczne podejmował w znikomym stopniu,
- bardzo rzadko angażuje się na lekcjach i ma problemy z przygotowaniem się do zajęć,
- z minimalnym zaangażowaniem brał udział w projekcie muzycznym.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował zakresu wiadomości i umiejętności na ocenę dopuszczającą,
- lekceważąco odnosił się do przedmiotu,
- nie wykazywał minimalnego zaangażowania w działalność muzyczną na lekcji,
- nie wykonywał najprostszych ćwiczeń, nawet z pomocą nauczyciela,
- nie brał udziału z projekcie muzycznym,
- opuścił większą ilość lekcji (więcej iż połowa).
OCENA UCZNIÓW REALIZUJĄCYCH PROGRAM
PRZYSTOSOWANY DO ICH MOŻLIWOŚCI
W stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe ( uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z realizowanego programu nauczania) potwierdzone pisemną opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej upoważnionej poradni specjalistycznej, nauczyciel obniża wymagania edukacyjne w porozumieniu z jego rodzicami oraz pedagogiem szkolnym.
Uczniowie Ci, realizują program zmodyfikowany i przystosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia, są oceniani indywidualnie na miarę swoich możliwości i umiejętności.
SPOSÓB INFORMOWANIA UCZNIÓW I ICH RODZICÓW O OSIĄGNIĘCIACH EDUKACYJNYCH
-
Bieżące informowanie ucznia o każdej ocenie.
-
Informowanie rodziców ucznia przez wychowawcę.
-
Inne formy: zebrania z rodzicami, dyżury nauczycieli, spotkania indywidualne uczeń – rodzic – nauczyciel.
EWALUACJA PRZEDMIOTOWEGO SYSTEMU OCENIANIA
PSO podlega ewaluacji. Zmiany w PSO mogą być wprowadzone od nowego roku szkolnego.
Nauczyciel
Maria Dąbrowska
WYMAGANIA EDUKACYJNE
Z ZAJĘĆ ARTYSTYCZNYCH (PLASTYCZNYCH)
oraz PSO
Maria Dąbrowska
Publiczne Gimnazjum im. O. Św. Jana Pawła II
w Krypnie
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
ZAJĘCIA ARTYSTYCZNE
PUBLICZNE GIMNAZJUM W KRYPNIE
(zajęcia artystyczne plastyczne w klasach pierwszych i drugich)
na rok szkolny 2012/ 2013
DOKUMENTY PRAWNE STANOWIĄCE PODSTAWĘ PSO
Przedmiotowy system oceniania opracowany został po przeprowadzonej analizie i uwzględnieniu następujących dokumentów:
-
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17, z późn. zm.).
-
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458, z późn. zm.).
-
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.).
-
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 sierpnia 2001 r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów (Dz. U. Nr 92, poz. 1020, z późn. zm.).
-
Statutu Szkoły.
-
Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.
Program realizowany jest w ciągu 2 godzin w trzyletnim cyklu nauczania, w przedziale:
- kl. I - 1 godzina tygodniowo,
- kl. II - 1 godzina tygodniowo,
CELE OCENIANIA
Celem pracy edukacyjnej reforma systemu oświaty uczyniła wszechstronny rozwój ucznia wspomagany przez nauczanie, kształcenie umiejętności, wychowanie.
Tak wyznaczony cel wymaga innego spojrzenia na dotychczasowe sposoby oraz metody oceniania i egzaminowania.
Ocenianie ma więc na celu:
- poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
- pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
- motywowanie ucznia do dalszej pracy,
- dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach, specjalnych uzdolnieniach ucznia,
- umożliwienie nauczycielowi doskonalenie metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Celem nauczania zajęć artystycznych w gimnazjum jest:
-
Rozwijanie zdolności artystycznych, umiejętności twórczego myślenia,
-
Rozwijanie wiedzy na temat wybranych kierunków w sztuce
-
Percepcja dzieł sztuki
WYMAGANIA PROGRAMOWE – podstawowe i ponadpodstawowe
Na początku roku szkolnego nauczyciel zapoznaje uczniów z wymaganiami programowymi na poszczególne oceny. Informuje także ze sposobem oceniania testów, projektów, prac plastycznych, zadań muzycznych i zadań domowych. Plany wynikowe do poszczególnych działów programowych są dostępne u nauczyciela.
Przedmiotem oceny na lekcjach są:
- wiadomości,
- umiejętności,
- aktywność na lekcji (ocena wystawiana jest w oparciu o plusy i minusy).
Ocena będzie uwzględniać przede wszystkim stosunek ucznia do przedmiotu oraz wysiłek wkładany w realizację wymagań; podstawowym kryterium oceniania nie są zdolności plastyczne ucznia.
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji – percepcja sztuki.
II. Tworzenie wypowiedzi – ekspresja poprzez sztukę.
III. Analiza i interpretacja tekstów kultury – recepcja sztuki.
Treści nauczania i umiejętności – wymagania szczegółowe
-
Percepcja sztuki.
Uczeń:
1. 1. określa swoją tożsamość, mając poczucie związku ze śródziemnomorskim dziedzictwem kultury i tradycją narodową, jednocześnie szanując odrębność innych kręgów kulturowych, a także uczestniczy w życiu kulturalnym (zna wybrane krajowe placówki kultury i instytucje narodowe)
1. 2. korzysta z środków masowego przekazu oraz stosuje ich wytwory w swojej działalności
(przestrzegając podstawowych zasad prawa autorskiego dotyczących ochrony własności
intelektualnej)
-
Ekspresja poprzez sztukę.
Uczeń:
2. 1. podejmuje działalność twórczą, posługując się środkami wyrazu sztuk plastycznych, innych dziedzin sztuki (fotografia, film) i elementami formy przekazów medialnych, w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni rzeczywistej i wirtualnej (przy zastosowaniu materiałów, narzędzi i technik właściwych dla tych dziedzin sztuki i przekazów medialnych)
2. 2. realizuje projekty w zakresie sztuk wizualnych, w tym służące przekazywaniu informacji
dostosowanej do sytuacji komunikacyjnej oraz uczestnictwu w kulturze społeczności szkolnej i lokalnej (stosując także narzędzia i wytwory mediów środowiska cyfrowego).
-
Recepcja sztuki.
Uczeń:
3.1. rozróżnia style i kierunki architektury i sztuk plastycznych oraz umieszcza je w odpowiednim porządku chronologicznym i w centrach kulturotwórczych, które miały zasadnicze znaczenie dla ich powstania
3. 2. rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury, postrzegając je w kontekście miejsca tradycji we współczesnej kulturze, a także opisuje związki zachodzące między nimi (posługując się terminologią z zakresu danej dziedziny sztuki)
ZAJĘCIA ARTYSTYCZNE REALIZOWANE SĄ W CIĄGU 2 GODZIN W CYKLU TRZYLETNIM KLASA I- 1 godzina
KLASA II- 1 godzina
SZCZEGÓŁOWE CELE KSZTAŁCENIA
PERCEPCJA SZTUKI
Uczeń:
- jest przygotowany do percepcji sztuki od renesansu do sztuki XX wieku, a także sztuki współczesnej XXI wieku jako nowej formy ekspresji wyrazu i realizacji plastycznej
- czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym poprzez bezpośredni kontakt w dziełami
sztuki w muzeach, galeriach, innych ośrodkach artystycznych, zbiorów bibliotecznych reprodukcji;
- identyfikuje się z kulturą i tradycją własnego narodu, poznając ją poprzez różne obszary kultury i ich wzajemne korelacje;
- korzysta z przekazów medialnych – Internetu, technologii komputerowej i cyfrowej do uzyskiwania informacji i wzbogacania własnej działalności twórczej w tworzeniu wypowiedzi ustnych, prezentacji multimedialnych i wypowiedzi artystycznych;
- potrafi samodzielnie dotrzeć do źródeł informacji na temat sztuki i zjawisk artystycznych zawartych w książkach, podręcznikach, encyklopediach, słownikach oraz mediach, np. Internecie;
- zna nazwy i zasoby wybranych, wiodących placówek kulturalnych – galerii, muzeów - krajowych i zagranicznych oraz potrafi odszukać informacje na ich temat w mediach –np. w Internecie
EKSPRESJA PRZEZ SZTUKĘ
Uczeń:
- wykazuje twórczą postawę w opisie i interpretacji świata poprzez działalność plastyczną
- posługuje się tradycyjnymi środkami wyrazu artystycznego charakterystycznymi dla
sztuk plastycznych – plama, linia, barwa, perspektywa, forma przestrzenna itp. w wyrażaniu własnych myśli i emocji oraz realizując zadania plastyczne
- wzbogaca tradycyjne techniki realizacji plastycznej o inne formy takie jak: fotografia,
oraz inne elementy przekazów medialnych – Internet, programy graficzne w kompozycjach na płaszczyźnie i w przestrzeni rzeczywistej i wirtualnej
- umiejętnie wykorzystuje określone środki formalne do osiągnięcia zamierzonego celu kompozycyjnego w realizacji plastycznej
- realizuje projekty w zakresie sztuk wizualnych jako rodzaju komunikatu pozawerbalnego – znak, plakat, informacja wizualna - wyrażonego w formie abstrakcyjnej, przedstawiającej oraz interpretacyjnej a także za pomocą happeningu lub performance, z użyciem konwencjonalnych środków plastycznych oraz narzędzi mediów i wytworów środowiska cyfrowego
- poszukuje oryginalnych rozwiązań w działaniach twórczych oraz ma możliwości rozwoju własnych umiejętności plastycznych i eksponowania ich w postaci indywidualnych wystaw prac lub tworzeniu wydarzeń o charakterze artystycznym na terenie szkoły
- potrafi dokonać samooceny i oceny pracy plastycznej innych ludzi – artystów, rówieśników pod względem merytorycznym i estetycznym
- umie pracować indywidualnie oraz w grupie nad realizacją zadania o charakterze
plastycznym, twórczym
RECEPCJA SZTUKI
Uczeń:
- rozróżnia dziedziny, style i kierunki w sztuce w porządku chronologicznym na tle kultur, w których powstawały, przestrzeni geograficznej oraz w kontekście wydarzeń historycznych i przemian społecznych i technologicznych
- posiada podstawowe informacje na temat malarstwa, architektury oraz przedstawicieli kierunków w sztuce od renesansu do współczesności
- identyfikuje dzieła sztuki danego stylu na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych
- potrafi wymienić najwybitniejszych artystów w dziejach sztuki oraz ich najsłynniejsze dzieła
- analizuje dzieło sztuki według jego treści, formy i ekspresji wyrazu
- potrafi porównać dzieła sztuki opisując ich wzajemne podobieństwa i różnice
- konstruuje wypowiedź pisemną lub ustną na temat sztuki, posługując się terminologią plastyczną z zakresu danej dziedziny sztuki – np. barwa, perspektywa zbieżna,
powietrzna, kompozycja symetryczna, asymetryczna itp.
- wykorzystując formalne środki wyrazu plastycznego artystów różnych kierunków w sztuce, tworzy własną pracę plastyczną, doświadczając i poznając zasady danego stylu
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
Podstawą do osiągania zamierzonych przez nauczyciela celów jest:
- tworzenie przyjaznego i inspirującego do pracy twórczej otoczenia ucznia – klimatu współpracy, otwartości oraz zapewnienia odpowiedniego miejsca do realizacji zadań plastycznych np. pracownia, stanowisko pracy, materiały i narzędzia; uczeń powinien mieć dostęp do najnowszych technologii komputerowych i cyfrowych na terenie szkoły
- stosowanie twórczych metod umożliwiających i ułatwiających przyswojenie wiedzy o sztuce –
wykład, dyskusja, pytania i zadania problemowe, ciekawostki ułatwiające zapamiętywanie
treści, mapy kreatywne ośrodków muzealnych, zestawienia przykładów sztuki dawnej ze
współczesnymi jako wyraz wspólnych inspiracji, idei artystycznych i dowód na żywy charakter
sztuki, słownik terminów plastycznych
- łatwy dostęp do informacji, np. plakat informacyjny, prezentacja multimedialna, praca z
tekstem źródłowym oraz materiałem wizualnym – zdjęcia, reprodukcje obrazów
- inspirowanie postawy twórczej ucznia poprzez niekonwencjonalne zadania realizacji
plastycznej oraz otwartą formę polecenia – drama, prezentacja multimedialna oraz w zdobywaniu wiedzy - projekt, dyskusja, wywiad itp.
- zachęcanie do poszukiwania i stosowania własnych form wyrazu artystycznego
- wykorzystanie inspiracji muzyką, teatrem, filmem, literaturą w działaniach plastycznych
- podanie metod wyszukiwania informacji w tradycyjnych mediach oraz nośnikach cyfrowych
- nauka analizy i syntezy zjawisk i form w interpretacji dzieł sztuki i tworzeniu własnych
kompozycji plastycznych
- motywowanie do wyboru określonych środków formalnych jako elementu osiągnięcia
zamierzonego celu realizacji plastycznej
- wykorzystywanie komputera (programów graficznych) oraz innych nośników cyfrowych –
fotografia, - do tworzenia wypowiedzi plastycznej
- percepcja i recepcja dzieła sztuki przez ucznia poprzez kontakt z materiałem wizualnym –
reprodukcje obrazów, zdjęcia oraz wyjścia do muzeów, galerii, placówek kultury, nauka analizy i rozumienia dzieła sztuki oraz formułowania ustnych i pisemnych wypowiedzi
- tworzenie warunków poprzez kontakt z szeroko rozumianą sztuką do budowania poczucia
związku z kulturą regionu, kraju oraz cywilizacją śródziemnomorską
- inspirowanie do zdobywania wiedzy z zakresu dziejów sztuki jako elementu budowania własnej osobowości, inteligencji i kultury
- pobudzanie do kreatywności i wyrażania indywidualności poprzez organizowanie wystaw twórczości uczniów,
- stymulowanie przeżyć wewnętrznych – emocjonalnych, intelektualnych i duchowych, kontemplacji piękna i natury poprzez organizowanie plenerów malarskich, rysunkowych
- odkrywanie piękna sztuki – architektury sakralnej i świeckiej, rzeźby, malarstwa poprzez udział w wyjściach, wyjazdach jako formy zwiedzania i poznawania zabytków sztuki
PROCEDURY BIEŻĄCEGO OCENIANIA
OCENIANIE SEMESTRALNE, ROCZNE
1. Przedmioty artystyczne stanowią grupę przedmiotów, w których system oceniania jest bardzo trudny, ponieważ o umiejętnościach decydują uzdolnienia, a same zdolności nie mogą stanowić podstawy do oceny ucznia. Dlatego też przy wystawianiu ocen cząstkowych nauczyciel uwzględnia zaangażowanie, wkład pracy, indywidualne postępy oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Przy ustalaniu oceny semestralnej i końcoworocznej nauczyciel bierze pod uwagę stopnie ucznia z poszczególnych obszarów działalności stosując ustalone zasady wagi poszczególnych ocen cząstkowych za:
-
prace plastyczne, artystyczne
-
odpowiedzi ustne
-
aktywność na zajęciach
-
prezentacje, projekty
-
prace domowe i prace długoterminowe
-
pracę w grupach i współdziałanie
-
konkursy plastyczne i muzyczne
2. Ocena semestralna i końcowo roczna jest średnią ważoną ocen cząstkowych, PONIEWAŻ W OCENIE CZĄSTKOWEJ UWZGLĘDNIONE SĄ WSZYSTKIE ASPEKTY OCENIANIA.
OCENA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
W zakresie dziejów sztuki ocenie z podlega:
- wypowiedź ustna – odpowiedź na pytanie, prezentacja, udział w dyskusjach
- wypowiedź pisemna –przygotowanie prezentacji multimedialnej
W zakresie aktywności twórczej ocenie podlega:
- wykonanie ćwiczeń rysunkowych, malarskich, kompozycyjnych
- tworzenie prac plastycznych – szkiców rysunkowych, rysunków studyjnych, prac malarskich,
informacji wizualnych, technik mieszanych - collage
- wypowiedź plastyczna w formie niekonwencjonalnej – ruch, instalacja plastyczna, drama,
Happening i in.
- wypowiedź plastyczna tworzona w technologii komputerowej i cyfrowej – programy graficzne, fotografia,
- twórcza postawa w pracy nad zadaniem, własnym rozwojem oraz na rzecz grupy, zespołu
- estetyka wykonania prac plastycznych
KRYTERIA OCENY
OGÓLNE KRYTERIA OCENY
1. Gotowość ucznia do indywidualnego rozwoju w zakresie twórczym, poznawczym, komunikacyjnym i organizacyjnym.
2. Zaangażowanie w pracę twórczą – przygotowanie materiałów dydaktycznych, plastycznych, aktywność na zajęciach, koncentracja i staranne oraz estetyczne wykonywanie zadań.
3. Chęć i stopień przyswojenia wiedzy z zakresu dziejów sztuki i problematyki plastycznej.
4. Aktywność i samodzielność ucznia w rozwiązywaniu problemów i zadań plastycznych.
5. Poziom zainteresowania sztuką – aktywne uczestnictwo w lekcji, w dyskusjach, wyrażanie
własnych poglądów i formułowanie wniosków.
6. Wykonywanie obligatoryjnych zadań, ćwiczeń i poleceń.
7. Organizacja własnego warsztatu pracy, porządkowanie wiedzy.
8. Dbałość o efekt końcowy wykonanej pracy oraz zgodność z tematem i poleceniem nauczyciela.
9. Umiejętność korzystania z informacji i materiałów źródłowych oraz mediów.
10. Oryginalne rozwiązania problemów i zadań plastycznych oraz humanistycznych z zakresu
percepcji sztuki.
11. Zainteresowanie i posiadanie wiedzy z zakresu innych dziedzin sztuki i nauki oraz
umiejętność myślenia przyczynowo – skutkowego i kojarzenia faktów.
12. Umiejętność pracy w grupie oraz poczucie odpowiedzialności za własne i grupowe działanie.
13. Adekwatne wykorzystywanie zdobywanej wiedzy z zakresu dziejów sztuki i środków
wyrazu artystycznego do ekspresji własnej.
14. Indywidualna dodatkowa twórczość plastyczna lub działalność kulturalna w środowisku
szkolnym i pozaszkolnym.
SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY
Podstawą wystawienia oceny pozytywnej z zajęć artystycznych jest regularna obecność ucznia na lekcjach(50 % obecności) lub nieregularna, lecz usprawiedliwiona.
Ocena niedostateczna
Uczeń:
- jest z reguły nieobecny na lekcjach bez usprawiedliwienia lub nie wykazuje postawy twórczej w działaniu na zajęciach
- jest stale nieprzygotowany do lekcji – nie posiada wymaganych materiałów edukacyjnych i
plastycznych
- nie wykazuje chęci zdobywania wiedzy i nie posiada minimalnych wiadomości objętych
programem z zakresu wiedzy o sztuce i problemach plastycznych
- uzyskuje oceny niedostateczne cząstkowe z wypowiedzi ustnych i zadań plastycznych
- nie wykonuje poleceń nauczyciela, ćwiczeń i prac plastycznych
- nie wykazuje woli zmiany postawy i poprawy
Ocena dopuszczająca
Uczeń:
- bywa nieobecny na lekcji bez usprawiedliwienia
- jest często nieprzygotowany do lekcji – nie posiada wymaganych materiałów edukacyjnych i plastycznych
- wykazuje minimalną postawę twórczą w działaniu na zajęciach
- wykazuje się małą chęcią w zdobywaniu wiedzy i posiada fragmentaryczną wiedzę z dziejów sztuki i problematyki plastycznej – potrafi wymienić niektóre kierunki w sztuce oraz pojedyncze przykłady dzieł i ich autorów, posiada śladową wiedzę z dziedzin sztuk plastycznych
- ćwiczenia, prace plastyczne, zadania, polecenia nauczyciela wykonuje rzadko, często nie na
temat i niestarannie
- wykazuje mała wolę zmiany postawy i poprawy
- nie posiada umiejętności analizy i syntezy
- bardzo rzadko używa nomenklatury plastycznej
- często nie odrabia prac domowych
- posługuje się niektórymi mediami w zakresie technologii komputerowej i cyfrowej
Ocena dostateczna
Uczeń:
- z reguły jest przygotowany do lekcji – posiada wymagane materiały plastyczne i edukacyjne
wykazuje postawę twórczą w działaniu na lekcji
- wykazuje się chęcią w zdobywaniu wiedzy, ale jego zasób informacji jest podstawowy z
zakresu problemów plastycznych i dziejów sztuki – potrafi wymienić część kierunków w sztuce
oraz dzieł sztuki i ich twórców, dokonuje fragmentarycznej analizy dzieła sztuki
- posiada niepełną wiedzę z zakresu objętego programem nauczania
- posiada małą zdolność analizy i syntezy, rzadko włącza się w dyskusję i odpowiada
poprawnie na pytania
- zna tylko niektóre określenia plastyczne i rzadko ich używa w wypowiedzi słownej i pisemnej
- poprawnie wykonuje ćwiczenia plastyczne, zadania lekcyjne
- odrabia prace domowe, choć nie zawsze poprawnie
- nie zawsze dba o estetykę wykonanych prac oraz ich zgodność z zadanym tematem
- posługuje się częściowo technologią komputerową i cyfrową
Ocena dobra
Uczeń:
- wykazuje postawę twórczą na lekcji i chęć do działania
- jest zawsze przygotowany – posiada wymagane materiały edukacyjne i plastyczne
- posiada wymaganą wiedzę programową na poziomie dobrym, chętnie się uczy; w zakresie
dziejów sztuki i problematyki plastycznej wymienia nazwy kierunków w sztuce – potrafi je
krótko charakteryzować, zna głównych przedstawicieli i ich dzieła oraz częściowo chronologię, dokonuje częściowej analizy dzieła sztuki
- posługuje się podstawową terminologią plastyczną w wypowiedzi ustnej i pisemnej, czasem
bierze udział w dyskusji
- starannie i estetycznie wykonuje ćwiczenia plastyczne
- posiada zdolność analizy i syntezy
- odrabia poprawnie prace domowe
- nie zawsze poprawnie i zgodnie z tematem wykonuje zadanie lekcyjne
- posługuje się technologią komputerową w stopniu podstawowym
Ocena bardzo dobra
Uczeń:
- wykazuje postawę twórczą i dużą chęć do działania na lekcji
- jest zawsze przygotowany – posiada wymagane, czasem nadprogramowe, materiały
edukacyjne i plastyczne
- posiada pełną wiedzę programową i dużą chęć do nauki i rozwoju osobistego; z zakresu
dziejów sztuki i problematyki plastycznej swobodnie operuje nazwami epok i ich chronologią, potrafi wymienić wielu przedstawicieli kierunków w sztuce i ich dzieła, dokonuje analizy dzieła sztuki
- celowo i prawidłowo używa terminologii plastycznej w wypowiedzi ustnej i pisemnej
- posiada zdolność analizy i syntezy oraz bierze udział w dyskusjach wyrażając swoje poglądy i formułuje wnioski
- starannie wykonuje ćwiczenia plastyczne i zadania lekcyjne, poszukując oryginalnych
rozwiązań problemów plastycznych
- efekt końcowy pracy jest zawsze zgodny z tematem
- posługuje się technologią komputerową i cyfrową w stopniu rozszerzonym
Ocena celująca
Uczeń:
- wykazuje postawę twórczą i dużą chęć działania na lekcjach
- jest zawsze przygotowany – posiada materiały edukacyjne i plastyczne wymagane, i nadprogramowe
- swobodnie operuje pełną wiedzą programową i ponadprogramową z zakresu dziejów sztuki i problemów plastycznych – zna kierunki w sztuce, chronologię, wielu przedstawicieli i ich
dzieła oraz potrafi charakteryzować style w sztuce na tle społeczno – historycznym, w
kontekście innych dziedzin sztuki
- dokonuje swobodnie syntezy i analizy problemów i zdarzeń, analizy dzieła sztuki
- formułuje własne oryginalne poglądy i wnioski
- czynnie bierze udział w dyskusji
- jest zainteresowany sztuką w sposób szczególny – uczestniczy w w życiu kulturalnym klasy, szkoły, miasta, zna placówki muzealne i galerie
w Polsce i w Europie
- prace plastyczne i zadania lekcyjne wykonuje zgodnie z tematem, a ich rozwiązania są
ciekawe i oryginalne
- celowo stosuje wiedzę z zakresu dziejów sztuki i środków formalnych do własnej ekspresji
plastycznej
- potrafi wyszukiwać informacje we wszystkich nośnikach i mediach, posługuje się biegle
techniką komputerową i cyfrową
- zawsze odrabia prace domowe i podejmuje się dodatkowych zadań
OCENA UCZNIÓW REALIZUJĄCYCH PROGRAM
PRZYSTOSOWANY DO ICH MOŻLIWOŚCI
W stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe ( uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z realizowanego programu nauczania) potwierdzone pisemną opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej upoważnionej poradni specjalistycznej, nauczyciel obniża wymagania edukacyjne w porozumieniu z jego rodzicami oraz pedagogiem szkolnym.
Uczniowie Ci, realizują program zmodyfikowany i przystosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia, są oceniani indywidualnie na miarę swoich możliwości
i umiejętności.
SPOSÓB INFORMOWANIA UCZNIÓW I ICH RODZICÓW O OSIĄGNIĘCIACH
EDUKACYJNYCH
-
Bieżące informowanie ucznia o każdej ocenie.
-
Informowanie rodziców ucznia przez wychowawcę.
-
Inne formy: zebrania z rodzicami, spotkania indywidualne uczeń – rodzic – nauczyciel.
EWALUACJA PRZEDMIOTOWEGO SYSTEMU OCENIANIA
PSO podlega ewaluacji. Zmiany w PSO mogą być wprowadzone od nowego roku szkolnego.
PLAN ZAJĘĆ ARTYSTYCZNYCH Z PLASTYKI
DLA UCZNIÓW KLAS DRUGICH
Rok szkolny 2012/2013
W planie zajęć artystycznych przewidziana jest realizacja ok. dziesięciu różnorodnych tematów z dziedziny plastyki zarówno w formie indywidualnej, jak i zbiorowej (jako praca w grupach).
Celem poniższych działań jest gruntowne poznanie warsztatu artystów plastyków oraz różnorodnych dziedzin aktywności plastycznej.
Rezultaty prac uczniów prezentowane będą każdorazowo na zbiorowej wystawie podsumowującej realizację danego zagadnienia lub
w innej odpowiednio dobranej formie.
Lp.
|
Temat
|
Liczba
godzin
|
I
|
RYTM – KOMPOZYCJA OTWARTA
Praca w grupach. Format 70x100cm.
-
Projektowanie motywów plastycznych – 1 godz.
-
Projektowanie i realizacja kompozycji rytmicznej
na formacie 70x100 – 2 godz.
-
Opracowanie kolorystyczne kompozycji – 2 godz.
|
5
|
II
|
STUDIUM MARTWEJ NATURY
Format 40x60. Forma pracy: indywidualna.
Technika: suchy pastel.
-
Szkice na małym formacie - 1 godz.
-
Rozmieszczenie elementów martwej natury na płaszczyźnie formatu A2 na podstawie szkiców
i obserwacji natury – 1 godz.
-
Opracowanie kolorystyczne oraz zastosowanie modelunku światłocieniowego w rysunku martwej natury. Prezentacja. (2 godz. )
|
4
|
III.
|
PŁASKORZEŹBA Z GLINY, RELIEF
(MEDALIONY w architekturze, jubilerstwie, numizmatyce oraz MEDALIERSTWO)
- ŁASKORZEŹBA. ODLEW GIPSOWY
Forma pracy: indywidualna. Temat dowolny.
-
Zapoznanie z techniką płaskorzeźby i obszarów wykorzystania płaskorzeźby w sztuce - 1 godz.
-
Przygotowanie gliny i narzędzi do pracy, określenie parametrów dzieła, opracowanie tematu - 1 godz.
-
Realizacja płaskorzeźby w glinie - 2 godz.
-
Odlew negatywu – 1 godz.
-
Odlew i odkuwanie pozytywu – 1 godz. Prezentacja.
|
6
|
IV
|
SZTUKA JAKO ZABAWA – ZABAWA JAKO SZTUKA.
Znoszony but źródłem inspiracji dla sztuki – działanie plastyczne z przesłaniem ideologicznym
Praca w grupach:
-
Gotowe przedmioty w sztuce: ,,ready mades” , kolaż, asamblaż, environment i in. przykłady wykorzystywania przedmiotów w sztuce XX wieku – omówienie zagadnienia, poszukiwanie inspiracji
(1 godz.)
-
Graficzne opracowanie projektów działań artystycznych z ,,butem” w roli głównej (1 godz.)
-
Realizacja i dokumentacja fotograficzna pomysłów
(1 godz.)
|
3
|
V
|
GRAFIKA – dzieło sztuki w wielu egzemplarzach.
Druk wypukły: drzeworyt, linoryt, gipsoryt
Forma pracy: indywidualna.
-
Grafika – rozwój technik graficznych na przestrzeni dziejów. Grafika we współczesności – 1 godz.
-
projektowanie – czarno – biały rysunek tuszem
- 1 godz.
-
Przygotowanie matrycy – 1 godz.
-
Przenoszenie projektu na matrycę i rycie matryc (1godz.)
-
Realizacja odbitek graficznych. Przygotowanie ekspozycji. Prezentacja– 1 godz.
|
5
|
VI
|
ZAPOZNANIE Z TECHNIKĄ MALARSTWA OLEJNEGO.
Forma pracy: indywidualna.
-
Omówienie techniki malarstwa olejnego oraz zagadnień ,,oryginał”, kopia, falsyfikat, sygnatura – podpis artysty. Opracowywanie własnej sygnatury.
– 1 godz.
-
Zapoznanie z tajnikami techniki olejnej, materiałami niezbędnymi do uprawiania techniki olejnej: farby, terpentyna, olej lniany, pokost, paleta, podobrazie, grunt, płótno, odpowiednie pędzle i in.
– 1 godz.
-
Przygotowywanie krosna malarskiego – 1 godz.
-
Obraz olejny –kopia – 2 godz.
|
4
|
VII
|
WYDARZENIE ARTYSTYCZNE - HAPPENING
Praca w grupach.
-
Omówienie zagadnienia ,,happening” oraz działalności najbardziej znanych twórców happeningu w Polsce
– 1 godz.
-
Wybór grup, liderów grup oraz obmyślanie tematów i projektów działań typu ,,happening” możliwych do realizacji na terenie szkoły – 1 godz.
-
Opracowanie szczegółowego scenariusza: tekst, scenografia, muzyka lub dźwięk, światło– 1 godz.
-
Realizacja projektów w formie wydarzenia artystycznego -1 godz.
|
4
|
VIII
|
Konkursy plastyczne, wystawy, koncerty
|
3
|
|
Razem
|
36
|
PLAN ZAJĘĆ ARTYSTYCZNYCH Z PLASTYKI
DLA UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH
Rok szkolny 2012/2013
W planie zajęć artystycznych przewidziana jest realizacja ok. dziesięciu różnorodnych tematów z dziedziny plastyki zarówno w formie indywidualnej, jak i zbiorowej (jako praca w grupach).
Celem poniższych działań jest gruntowne poznanie warsztatu artystów plastyków oraz różnorodnych dziedzin aktywności plastycznej.
Rezultaty prac uczniów prezentowane będą każdorazowo na zbiorowej wystawie podsumowującej realizację danego zagadnienia lub w innej odpowiednio dobranej formie.
Lp.
|
Temat
|
Liczba
godzin
|
I
|
STUDIUM POSTACI Z MODELA
FormatA3. Forma pracy: indywidualna.
Technika: walorowy rysunek ołówkiem. Zagadnienia do realizacji: ujęcie postaci ludzkiej na danym formacie, obserwacja i wnioskowanie na temat proporcji w budowie ludzkiego ciała, modelunek światłocieniowy i jego rola w rysunku.
-
Kompozycja postaci na płaszczyźnie - szkice na małym formacie. - 1 godz.
-
Rozmieszczenie postaci na płaszczyźnie formatu A3, na podstawie szkiców oraz obserwacji z natury
– 1 godz.
3. Modelunek światłocieniowy – budowanie bryły postaci
– 1 godz.
|
3
|
II
|
STUDIUM MARTWEJ NATURY
FormatA3. Forma pracy: indywidualna.
Technika: walorowy rysunek ołówkiem. Zagadnienia do realizacji: budowanie systemu planów, równoważenie kompozycji, perspektywiczne zmiany kształtów, perspektywiczne zmiany wielkości.
1. Szkice na małym formacie - 1 godz.
2. Rozmieszczenie elementów martwej natury na płaszczyźnie formatu A3, na podstawie szkiców
i obserwacji natury – 1 godz.
-
Opracowanie walorowe oraz zastosowanie modelunku światłocieniowego w rysunku. Prezentacja. (2 godz. )
|
4
|
III.
|
PŁASKORZEŹBA Z GLINY, RELIEF
- ŁASKORZEŹBA. ODLEW GIPSOWY
Do wyboru: temat dowolny, ilustracja do tekstu literackiego, portret bohatera.
Forma pracy: indywidualna.
1. Zapoznanie z techniką płaskorzeźby i obszarów
wykorzystania płaskorzeźby w sztuce - 1 godz.
2. Przygotowanie gliny i narzędzi do pracy, określenie
parametrów dzieła, opracowanie tematu - 1 godz.
3. Realizacja płaskorzeźby w glinie - 1 godz.
4. Odlew negatywu – 1 godz.
5. Odlew i odkuwanie pozytywu – 1 godz. Prezentacja.
|
5
|
IV
|
SZTUKA JAKO ZABAWA – ZABAWA JAKO SZTUKA.
Temat; ,,OKNO’’ – SYMBOLICZNY WIDOK NA…
Temat; ,,DRZWI’’ – SYMBOLICZNE PRZEJŚCIE PRZEZ…
Praca w grupach:
-
Fotomontaż w sztuce XX wieku – rola fotografii
w sztuce, sztuka fotografii źródłem inspiracji w sztuce
(1 godz.)
-
Graficzne opracowanie projektów działań artystycznych z motywem ,,okna” lub ,,drzwi” w roli głównej, łączącej dwa światy(1 godz.)
-
Realizacja projektów(1 godz.)
|
3
|
V
|
ABSTRAKCYJNA KOMPOZYCJA OTWARTA Z JEDNĄ OSIĄ SYMETRII
Praca w grupach. Format 70x100cm.
-
Projektowanie motywów plastycznych – 1 godz.
-
Projektowanie i realizacja kompozycji plastycznej
na formacie 70x100 – 1 godz.
-
Opracowanie kolorystyczne kompozycji – 2 godz.
|
4
|
VI
|
GRAFIKA – dzieło sztuki w wielu egzemplarzach.
Druk wypukły: drzeworyt, linoryt, gipsoryt
Forma pracy: indywidualna.
-
Grafika – rozwój technik graficznych na przestrzeni dziejów. Grafika we współczesności – 1 godz.
-
projektowanie – czarno – biały rysunek tuszem
- 1 godz.
-
Przygotowanie matrycy – 1 godz.
-
Przenoszenie projektu na matrycę i rycie matryc (1godz.)
-
Realizacja odbitek graficznych. Przygotowanie ekspozycji. Prezentacja– 1 godz.
|
5
|
VII
|
ZAPOZNANIE Z TECHNIKAMI MALARSTWA.
MALARSTWO TYPU GRAFFITI
Forma pracy: praca w grupach.
1. Omówienie technik malarstwa freskowego, sztalugowego, akwarelowego, akrylowego oraz wielkoformatowego malarstwa związanego z architekturą (murale)
– 1 godz.
2. Projektowanie malarstwa typu graffiti – 1 godz.
3. Realizacja projektów – 2 godz.
|
4.
|
VII
|
LITERNICTWO, TYPOGRAFIA, KALIGRAFIA
KALIGRAFIA JAKO SZTUKA – pismo odręczne.
Forma pracy: indywidualna.
1. Historia liternictwa –pismo obrazkowe, pismo odręczne i typografia na przestrzeni dziejów -1 godz.
2. Przygotowanie narzędzia do pisania –patyka – 1 godz.
3. Poznanie kroju pisma typu cancalaresca – małe litery (ćwiczenia) -1 godz.
4. Poznanie kroju pisma typu cancalaresca – wielkie litery(ćwiczenia) -1 godz.
5. Pismo odręczne – pisanie tekstu-1 godz.
|
5
|
VIII
|
Konkursy plastyczne, wystawy, koncerty
|
3
|
|
Razem
|
36
|