Krzysztof Zaniewski
Dostosowania wymagań edukacyjnych z muzyki
Rodzaj dysfunkcji
|
Sposoby dostosowania
|
Numer lekcji z rozkładu
|
Słaba pamięć słuchowa
|
- pozwalać na korzystanie ze śpiewników, wzorów, zapisów nutowych;
- liberalnie oceniać wytwory artystyczne ucznia (śpiew, gra na instrumencie);
|
1,3,6,9,13,15,17,19,22,24,26,29
|
Niska grafomotoryka
|
- pozwalać na korzystanie ze śpiewników, wzorów, zapisów nutowych;
- liberalnie oceniać wytwory artystyczne ucznia (śpiew, gra na instrumencie);
- umożliwić wykonanie pracy pisemnej pismem drukowanym lub na komputerze.
|
1,3,6,9,13,15,17,19,22,24,26,29
|
Niski poziom analizy i syntezy wzrokowej
|
- zapewnić większą ilość ćwiczeń, aby uczeń opanował daną sprawność (w razie potrzeby zwolnić z wykonania ćwiczeń przerastających możliwości ruchowe ucznia), dotyczy w przypadku opanowania kroków podstawowych tańca;
- umożliwić ustne zaliczenie danej partii materiału;
- umożliwić wykonanie pracy pisemnej pismem drukowanym lub na komputerze.
- oceniać przede wszystkim tok rozumowania, a nie techniczną stronę liczenia (np. w przypadku metrum i wartości nut).
|
3,6,7,9,11,13,15,18,21,24,26,30
|
Słaba koncentracja uwagi
|
- nie zmuszać na siłę do śpiewania, czy wykonywania ćwiczeń sprawiających uczniowi trudność;
- wydawać polecenia krótkimi, zdecydowanymi zdaniami;
|
1,3,6,9,13,15,17,19,22,24,26,29
|
Dysleksja, dysortografia, dysgrafia,
|
- podpowiadać temat pracy plastycznej (np. w przypadku pracy metodą projektu), często podchodzić do ucznia, ukierunkowywać w działaniu;
- pozwalać na korzystanie ze śpiewników, wzorów, zapisów nutowych;
- liberalnie oceniać wytwory artystyczne ucznia (śpiew, gra na instrumencie);
- w ocenianiu zwrócić większą uwagę na wysiłek włożony w wykonanie zadania, niż ostateczny efekt pracy.
- umożliwić ustne zaliczenie danej partii materiału;
|
4,6,7,9,11,13,15,17,19,21,24,26,29
|
Brak pracy ucznia w domu.
|
- zapewnić dobre oświetlenie klasy oraz miejsce dla dziecka w pierwszej ławce w rzędzie od okna;
- zapewnić większą ilość ćwiczeń, aby uczeń opanował daną sprawność (w razie potrzeby zwolnić z wykonania ćwiczeń przerastających możliwości ruchowe ucznia), dotyczy w przypadku opanowania kroków podstawowych tańca;
|
14, 15,
|
Zaburzenia percepcji słuchowo – wzrokowej
|
- zapewnić większą ilość ćwiczeń, aby uczeń opanował daną sprawność (w razie potrzeby zwolnić z wykonania ćwiczeń przerastających możliwości ruchowe ucznia), dotyczy w przypadku opanowania kroków podstawowych tańca;
- liberalnie oceniać wytwory artystyczne ucznia (śpiew, gra na instrumencie);
|
4, 5, 9, 11,14, 15, 16,
|
Nieradzenie sobie z emocjami, niskie umiejętności społeczne.
|
- pomagać uczniowi w radzeniu sobie ze stresem;
- nie stwarzać atmosfery napięcia, zdenerwowania (np. podczas występu solowego);
- umożliwić zaliczania materiału w późniejszym terminie;
|
2,3,4,6,8,11,13,15,16,18,19, 21,23,24,25,27,29
|
Uczeń nie zna zasad pisowni, opuszcza lub dodaje litery,nie potrafi odmienić rzeczownika przez przypadki, popełnia błędy rachunkowe, ma duży problem z mnożeniem i dzieleniem.
|
- oceniać przede wszystkim tok rozumowania, a nie techniczną stronę liczenia (np. w przypadku metrum i wartości nut).
|
2, 5, 9, 12,
|
Funkcje werbalne są poważnie obniżone, popełnia błędy pisząc z pamięci i ze słuchu, częściowe jest rozumienie prostych tekstów, nie zawsze poprawnie dodaje i odejmuje.
|
- oceniać przede wszystkim tok rozumowania, a nie techniczną stronę liczenia (np. w przypadku metrum i wartości nut).
- podpowiadać temat pracy plastycznej (np. w przypadku pracy metodą projektu), często podchodzić do ucznia, ukierunkowywać w działaniu;
|
2, 3, 5, 5, 9, 9, 12, 13,16,19,23,25,28,
|
Nieprawidłowa artykulacja
|
- wielokrotne tłumaczyć i wyjaśniać zasady i reguły różnych zadań muzycznych;
- podpowiadać temat pracy plastycznej (np. w przypadku pracy metodą projektu), często podchodzić do ucznia, ukierunkowywać w działaniu;
- pozwalać na korzystanie ze śpiewników, wzorów, zapisów nutowych;
- liberalnie oceniać wytwory artystyczne ucznia (śpiew, gra na instrumencie);
|
5, 6,8,10, 12, 14,16, 18, 21,24, 26, 29
|
Błędy w obliczeniach.
|
- liberalnie oceniać wytwory artystyczne ucznia (śpiew, gra na instrumencie);
- oceniać przede wszystkim tok rozumowania, a nie techniczną stronę liczenia (np. w przypadku metrum i wartości nut).
|
1,2,4,5,7,8,9,12,13,15,16,18,21,23,25,26,29
|
Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim.
|
- zminimalizować nadmiar rozpraszających bodźców;
- dbać o wymianę informacji między nauczycielami i rodzicami na temat osiągnięć i trudności ucznia;
- umożliwić opanowanie tylko części zadanego materiału;
- umożliwić wykonanie utworu przy pomocy nauczyciela;
- umożliwić wykonanie tylko części utworu;
|
Każda lekcja, w szczególności: 2,4,5,6,11,13,15,16,18,21,22,24,26,28,29,30
|
Nadpobudliwość psychoruchowa
|
- wydawać polecenia krótkimi, zdecydowanymi zdaniami;
- ustalić zrozumiałe dla dziecka reguły, system pochwał i kar;
- przekazywać treści w jasnej, prostej i krótkiej formie; zadania powinny być krótkie, ale urozmaicone;
- usuwać z otoczenia dziecka przedmioty, plakaty, obrazki, które mogą je rozpraszać; w miarę możliwości działać według wcześniej ustalonego planu;
- nie zmuszać na siłę do śpiewania, czy wykonywania ćwiczeń sprawiających uczniowi trudność;
|
Każda lekcja
|
Niższe niż przeciętne zdolności intelektualne
|
- nie zmuszać na siłę do śpiewania, czy wykonywania ćwiczeń sprawiających uczniowi trudność;
- dawać więcej czasu na opanowanie danej umiejętności, cierpliwie udzielać instruktażu;
- nie krytykować, nie oceniać negatywnie wobec klasy;
- unikać abstrakcyjnych, trudnych dla ucznia pojęć;
|
2,4,5,6,11,13,15,16,18,21,22,24,26,28,29,30
|
Słabo rozwinięta spostrzegawczość oraz zdolność postrzegania związków przyczynowo - skutkowych
|
- Osłabiona analiza, synteza wzrokowa i słuchowa, trudności z pisaniem, czytaniem oraz zrozumieniem tekstu, słabo rozwinięta spostrzegawczość oraz zdolność postrzegania związków przyczynowo - skutkowych
|
1,3,4,5,7,9,11,13,14,15,16,17,18,21,23,24,25,26,27,29
|
Nieharmonijny rozwój funkcji poznawczych, wolne tempo pracy.
|
- zapewnić większą ilość ćwiczeń, aby uczeń opanował daną sprawność (w razie potrzeby zwolnić z wykonania ćwiczeń przerastających możliwości ruchowe ucznia), dotyczy w przypadku opanowania kroków podstawowych tańca;
- wielokrotne tłumaczyć i wyjaśniać zasady i reguły różnych zadań muzycznych;
|
1,3,5,6,7,8,11,13,14,15,16,17,21,22,24,25,26,28,
|
|
|